/r'"^ ftccrrfr r
t l a
"na i
na rr? itr/1 n n- s-
/c, 1 u /f f. 6c
^"y 1
ft' 6 ,^/z
ft 1-T :'U CrrjC^. ft'c jLi-c j
c.>fc y j, -.
J tul fil' l C
ft^s tn
f y i' v
v J'CC7C'ucr.
Eén van de twee teksten waarin gesproken wordt over het slopen van de twee
overhalen in de Schermeer. (Gemeente Archief Alkmaar, Stadsarchief Alkmaar
voor 1815, nr. 138, fol. 97v.
Besluit
In latere eeuwen veranderde er niet veel op scheepvaartgebied. Door het
in voorgaande eeuwen op haar belangen afgestemde weg- en waterverkeer
wist Alkmaar haar positie als handelscentrum te handhaven.
Hoorn verkeerde in een betrekkelijk isolement. In 1807 vatte de stad het
plan op om de koning te vragen om de overtoom te Avenhorn te mogen ver
vangen door een sluis, maar daar bleef het bij.
Een nieuwe ontwikkeling was het graven van het Noordhollands Kanaal
(gereed in 1824). Ook hier trachtte Alkmaar weer mee te profiteren van de te
verwachten drukte, door te bewerkstelligen dat het nieuw te graven kanaal
dwars door de stad Alkmaar zou lopen.
Aansluitend op deze onderneming werden er plannen ontwikkeld om
Noord-Holland boven het IJ te voorzien van een goed kanalenstelsel. Er wa
ren voor de scheepvaart inmiddels grote problemen ontstaan, omdat de bin
nenvaarten van Noord Holland in steeds mindere mate goed bevaarbaar wa
ren door zich ophopende baggerpakketten in de vaarten. Het initiatief ging in
1850 uit van de stad Schagen, waar de slechte bereikbaarheid van de stad
over water als beklemmend werd ervaren. Dit leidde uiteindelijk in 1890 tot
de oprichting van de Westfriesche Kanaalvereeniging.
Doel van deze vereniging was het tot stand brengen van verbindingen tus
sen de binnenvaarten in de kop van Noord-Holland, het Noordhollands Ka
naal en de Zuiderzee.
Uit het onderzoek bleek dat er tot ver in de 20ste eeuw waren nog talrijke
overhalen in gebruik waren en er zelfs nog nieuwe gebouwd werden. Hier
komen we de bekende namen tegen zoals de overtomen bij Rustenburg en
25