/r'"^ ftccrrfr r t l a "na i na rr? itr/1 n n- s- /c, 1 u /f f. 6c ^"y 1 ft' 6 ,^/z ft 1-T :'U CrrjC^. ft'c jLi-c j c.>fc y j, -. J tul fil' l C ft^s tn f y i' v v J'CC7C'ucr. Eén van de twee teksten waarin gesproken wordt over het slopen van de twee overhalen in de Schermeer. (Gemeente Archief Alkmaar, Stadsarchief Alkmaar voor 1815, nr. 138, fol. 97v. Besluit In latere eeuwen veranderde er niet veel op scheepvaartgebied. Door het in voorgaande eeuwen op haar belangen afgestemde weg- en waterverkeer wist Alkmaar haar positie als handelscentrum te handhaven. Hoorn verkeerde in een betrekkelijk isolement. In 1807 vatte de stad het plan op om de koning te vragen om de overtoom te Avenhorn te mogen ver vangen door een sluis, maar daar bleef het bij. Een nieuwe ontwikkeling was het graven van het Noordhollands Kanaal (gereed in 1824). Ook hier trachtte Alkmaar weer mee te profiteren van de te verwachten drukte, door te bewerkstelligen dat het nieuw te graven kanaal dwars door de stad Alkmaar zou lopen. Aansluitend op deze onderneming werden er plannen ontwikkeld om Noord-Holland boven het IJ te voorzien van een goed kanalenstelsel. Er wa ren voor de scheepvaart inmiddels grote problemen ontstaan, omdat de bin nenvaarten van Noord Holland in steeds mindere mate goed bevaarbaar wa ren door zich ophopende baggerpakketten in de vaarten. Het initiatief ging in 1850 uit van de stad Schagen, waar de slechte bereikbaarheid van de stad over water als beklemmend werd ervaren. Dit leidde uiteindelijk in 1890 tot de oprichting van de Westfriesche Kanaalvereeniging. Doel van deze vereniging was het tot stand brengen van verbindingen tus sen de binnenvaarten in de kop van Noord-Holland, het Noordhollands Ka naal en de Zuiderzee. Uit het onderzoek bleek dat er tot ver in de 20ste eeuw waren nog talrijke overhalen in gebruik waren en er zelfs nog nieuwe gebouwd werden. Hier komen we de bekende namen tegen zoals de overtomen bij Rustenburg en 25

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2004 | | pagina 25