waren sluizen aangebracht die ervoor zorgden dat er scheepvaartverkeer mogelijk bleef. Om het land verder tegen het water te beschermen werden er dijken opgeworpen, waarvan de Westfriese Omringdijk wel de bekendste is. Deze dijken vormden een belemmering voor de scheepvaart. Om de dijk niet te verzwakken en de boeren geen wateroverlast te geven bouwde men over tomen om de schuiten over de dijk te halen. Rond 1600 kende Noord-Holland verschillende overtomen. In dit artikel concentreren we ons op die overtomen die van belang waren voor de scheepvaart vanuit de marktsteden Purmerend, Alkmaar en Hoorn. Deze ste den hadden een groot belang bij de bereikbaarheid van hun marktplaatsen. Als de bewoners van de omliggende dorpen hun producten in deze steden te koop aanboden, deden zij meestal in deze steden ook hun inkopen. Daarom onderhielden deze steden in veel gevallen de overtomen niet alleen in en rond de eigen stad, maar ook in de omgeving. Hoewel het overhalen via een overtoom een tijdrovende aangelegenheid was, werd er door de steden strak aan vastgehouden. Een verbetering van de infrastructuur door de overtoom te vervangen door een sluis werd uit puur handelsbelang tegengegaan, uit angst voor het verlies van handel aan concurrerende steden. De belangrijkste overtomen voor de scheepvaart vanuit Purmerend en Edam op Amsterdam: 1De overtoom in de sloot van Purmerend naar Buiksloot over de Achterdichting. Bij de bouw van deze achterdichting in 1589 werd bepaald dat Waterland een overtoom moest maken over deze dijk. Via de sluis te Buiksloot kon men Amsterdam bereiken. 2. De sluis met overtoom te Ilpendam Via deze sluis konden de schippers uit Edam binnendoor naar Buiksloot varen. De inwoners van Ilpendam hadden grote bezwaren tegen de overlast van het schutwater dat met de schuiten meekwam, waardoor hun land onderliep. Daarom werd in 1589 bepaald dat deze sluis een maand per jaar, gedurende de hooitijd, gebruikt mocht worden. Verder moest de scheepvaart gebruik maken van de naast de sluis te bouwen overtoom. 3. De Oostzanerovertoomsluis, deze verschafte toegang tot het Y. Ook rond Alkmaar en omgeving waren er overtomen, waarvan de belangrijk ste waren: 4. De overtoom ten westen van Warmenhuizen bij Schoorldam. Deze overtoom voerde over de Rekerdijk naar de Hondsbossche Vaart. 18

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2004 | | pagina 18