die daarna ook wel mennonieten werden ge noemd.9 De doopsgezinde verwierpen niet alleen de kinderdoop, maar in navolging van de sacra mentariërs, ook de goddelijke instelling van de sacramenten. De avondmaalsleer namen ze over van Zwingli, die deze, zoals al eerder ver meld, had ontleend aan Cornelis Hoen. Menno Simons verwierp de predestinatieleer van Calvijn, die inhield dat de mens door God in zijn almacht was voorbeschikt tot het heil of tot zijn verwerping. Menno Simons noemde de ze leer 'een grouwel boven alle grouwelen', strijdig met de menselijke wil. De mennonieten namen ten opzichte van de overheid een gereserveerde houding aan. Aan die overheid werd door Menno Simons een ei gen taak toegekend naast de kerk. De overheid moest volgens hem gehoorzaamd worden. Hij wees overheidsbetrekkingen af, evenals het dragen van wapenen en het zweren van de eed. Dit alles, zoals hij het formuleerde, zonder 'verachtinge der overicbeyt'.10 Veel dopers weken na de tragedie van Munster uit naar de zuidelijke Ne derlanden. Na de beeldenstorm in 1566, waaraan de doopsgezinden niet deelnamen, weken velen uit naar het noorden, vooral Friesland en naar En geland. De wederdopers in Noord-Holland; de Waterlandse gemeenten (o.a. Noor- deind) Tijdens het leven van Menno Simons scheidden de Waterlanders zich af omdat ze bezwaar hadden tegen de 'echtmijding'. Deze kon ertoe leiden dat echtgenoten elkaar moesten mijden, dus geen omgang met elkaar mochten hebben. De afscheiding ontstond in De Rijp onder aanvoering van onder an dere Jacob Jansz Schedemaker, afkomstig uit Emden en leraar van De Rijp." In de laatste jaren van zijn leven reisde Menno Simons een paar keer naar Noord-Holland om te bemiddelen in geschillen over de echtmijding.12 De Waterlanderse gemeenten, waartoe Noordeind later ook behoorde, kenden een gematigde tuchtpraktijk en zijn te beschouwen als een soort do perse variant van de rekkelijke gereformeerden (de remonstranten). De Vla mingen en de Friezen, die naast de Waterlanders stromingen bij de doops- 120 Terechtstelling van wederdopers op de Dam te Amsterdam, 1535. Tekening door Baren t Dircksz ('Doove Baren t'), 1535

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2002 | | pagina 8