van elk vijftig jaar zijn gehakt. Elk blok wordt voorafgegaan door een in leiding waarin telkens terugkerende thema's aan de orde komen. Iedere inleiding bestaat uit de hoofdstukken 'Algemene ontwikkelingen', 'Planning, indeling en gebruik', 'De vaste interieurafwerking' en 'De losse inrichting'. Na de inleiding wordt dan het beeldmateriaal uit de betreffen de periode gepresenteerd, waarbij elk object van uitgebreid commentaar wordt voorzien. Dat alles levert een fascinerende gang door de tijd op, waarbij de au teurs zich er echter terdege bewust van zijn dat lang niet elke afbeelding ook zondermeer kan worden beschouwd als een waarheidsgetrouwe weergave van een interieur 'zoals het is geweest'. Zo geeft bij voorbeeld het prachtige schilderij van Emanuel de Witte, Interieur met vrouw aan een virginaal (afb. 99), met zijn onwaarschijnlijke opeenvolging van ach ter elkaar liggende vertrekken, zeker niet een bestaande situatie weer. Ook de talrijke schilderijen van woonkamers met virtuoos in perspectief afgebeelde vloeren van zwart en wit geblokte marmeren tegels moeten eerder als ideaalbeeld of als artistieke krachttoer worden beschouwd, dan als objectieve registratie van een geziene werkelijkheid. Marmeren tegels lagen uitsluitend in het voorhuis; voor woonvertrekken gaf men, ook in de huizen der rijken, de voorkeur aan houten vloeren, die aanzienlijk be haaglijker aanvoelden. Overigens kon zo'n houten vloer, die met grote zorgvuldigheid van het beste materiaal werd gemaakt, aardig kostbaar zijn. Dat brengt me op een onvermijdelijke eigenschap van dit boek: ver reweg het grootste deel van het materiaal brengt voorname interieurs in beeld. De stulpjes van de minder bedeelden werden nu eenmaal niet zo vaak vastgelegd. Toch hebben de samenstellers nog wel wat afbeeldingen van eenvoudiger woningen kunnen vinden, zoals een aardige tekening van de zolder van een woonhuis met de slaapplaats van een knecht (afb. 47) en een tekening van Andries Both waarop we eveneens een zolderver dieping zien die dienst doet als opslagplaats van schilderijen (afb. 48). Toch zijn zulke beelden tamelijk zeldzaam. Pas met de opkomst van de fotografie doen ook afbeeldingen van armelijke interieurs op grotere schaal hun in-trede, zoals een foto van een eenkamerwoning aan de Amsterdamse Lindengracht, gemaakt in opdracht van de Bouwonderne ming Jordaan om de slechte woonomstandigheden van de mindere stand te illustreren (afb. 439). Het zal zo langzamerhand wel duidelijk zijn: dit boek is een ware schat kamer van interieurafbeeldingen. Eén voorbeeld tot slot. Omstreeks de ja ren negentig van de 19de eeuw liet een echtpaar uit de gegoede burgerstand een soort reportage van hun woonhuis in de P.C. Hooftstraat in Amsterdam 30 Museur Bulletin

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2002 | | pagina 30