t de pen van Wilma den Engelse
n de grote vitrine 'Arm en Rijk' op de eerste verdieping van het museum
^staat hij: mijn favoriete baardmankruik!
Bijna dertig centimeter hoog is hij en prachtig van kleur. Niet bruin, zoals
de meeste baardmannen, maar bijna zandkleurig met wat summier aange
brachte blauwe glazuur.
De schenkzijde van de hals is voorzien van een baardig mannengezicht
in reliëf.
Op de buik bevinden zich drie gestempelde reliëfs waarop een wapen
staat afgebeeld en de naam LANSBERG. In deze naam staat de letter N ver
keerd om. Aan de onderkant is het glazuur wat uitgelopen. Hij is voorzien,
zoals bijna alle baardmannen, van een verticaal oor. Baarmannen werden,
meestal bruin geglazuurd, vervaardigd in de omgeving van Keulen.
Of er een betekenis aan de afbeelding van de baardman moet worden
toegekend is niet duidelijk. Misschien zijn ze ontleend aan de gezichtskrui
ken uit Raeren die op Romeinse gezichtskruiken waren geïnspireerd.
Deze baardman is in 1983 door de Oudheidkundige Vereniging opge
graven op het terrein van de voormalige kleuterschool 'De Wegwijzer' en in
bruikleen aan het museum gegeven, (inventarisnummer 00586)
Mijn belangstelling voor deze kruik is voor de hand liggend: sinds een
paar jaar verzamelen Leo, mijn echtge
noot, en ik potten, kruiken en ander
verpakkingsmateriaal van steengoed.
Twee jaar geleden hebben we onze va
kantie doorgebracht in het Westerwald
in Duitsland. Er zijn daar nog steeds
heel veel pottenbakkerijen.
We bezochten er musea, werkplaat
sen en een groeve waar de klei wordt
gewonnen die gebruikt wordt voor
steengoed. In het 'Tonbergbaumuseum
Westerwald' (Ton=klei) in Siershahn
kregen we zelfs een privé-rondleiding,
compleet met uitleg over het ontstaan
van de kleilagen en de verschillende
soorten klei, van een man die vroeger
opzichter was bij een naast het muse
um liggend kleiverwerkingsbedrijf.
24
Museum Bulletin