Museum
Het was de
eft aan een
werp in het
een aantal
leze rubriek
van onze
Mdert Pilkes
:tie van het
ar voor het
•enkast, be-
;ast dichtbij
den.
ubel in per
die in 1937
:n antiquair
d met guir-
gvisserij en
i nog Tuin-
le collectie,
nene Wees-
:ruimte kon
in de voor-
t 3. In het-
g ingericht,
kinderen in
opa.
Foto: J.C. Surie
Na acht jaar verhuisden we naar de Rechtestraat. De kast bleef in de wacht
kamer tot 1960 en maakt nu dus al meer dan 40 jaar deel uit van de vaste col
lectie van het museum.
De 18de eeuwse vierdeurenkast van dit genre is te karakteriseren als een
eenvoudig boerenmeubel, niet van een edele houtsoort gemaakt, dat vooral
voorkwam in Noord-Holland en Friesland.
In deze tijd ontwaakte de belangstelling voor de volkskunst. Wiegen, sle
den, schooltassen, dienbladen en meubels werden met bloem- en bladmotie
ven beschilderd. In de omgeving van de Zaanstreek kwamen twee typen voor
van staande kasten met vier deurtjes: de Assendelfter en de Jisper kasten. De
stijlen en lijsten ervan werden versierd met blad- en bloemranken op een
groene ondergrond. De deurpaneeltjes kregen meestal bijbelse voorstellingen.
In Friesland waren vooral Hindelopen en Ameland bekend om hun beschilder
de meubels.
In ons geval hebben we te maken met een Jisper kast; dit hoeft niet te be
tekenen dat Jisp de plaats is waar ze uitsluitend werden gemaakt. Het is te
Bulletin
91