mits vrij van tolheffingen, en het stelde tevens voor fl. 10.000,- bij te dragen in de aanlegkosten, te betalen over 10 jaar in termijnen van fl. 1000,-. In de vergadering van Hoofdingelanden van 14 april 1853 werden de voorstellen van Dijkgraaf en Heemraden in hun geheel overgenomen, onder toevoeging van de voorwaarde dat de stad zich "zonder bezwaar des pol ders met het voortdurend onderhoud blijft belasten". De vergadering ging met 12 tegen 1 stem accoord. Intussen nam de druk op het Alkmaarse gemeentebestuur toe; in de raadsvergadering van 16 maart 1853 kwam een request aan de orde, ondertekend door 34 handelaren en neringdoenden uit de stad, later mede onderschreven door 28 kooplieden van de wekelijkse markt en door de plaatselijke Kamer van Koophandel, waarin werd gevraagd plannen voor een betere verbinding tussen stad en achterland te bevorderen. De Raad voelde zich bekneld tussen de druk uit de bevolking en de voorstellen van de polder, die haar lang niet ver genoeg gingen; zij besloot B W op te dragen om met nieuwe voorstellen te komen om de tegenstellingen te overbruggen. In hun brief van 3 oktober 1853 aan de Raad zetten B W alle proble men rond de aanleg van de Schermerweg op rij. Zij hadden de weg door de gemeentearchitect opnieuw laten opmeten en de kosten van de aanleg la ten uitrekenen. De afstand tussen de Omval en de brug over de Ringvaart bij Schermerhorn werd ook nu weer op 7800 el berekend en bij een breedte van 4 el zouden de kosten voor een straatweg fl. 62.520,- bedragen en voor een schelpweg fl. 47.630,-.3' In eerste instantie neigde men, gezien het prijs-verschil, tot de aanleg van een schelpweg, maar aangezien, volgens deskundigen, het onderhoud van een schelpweg erg kostbaar was, koos men ten slotte toch voor de aanleg van een klinkerweg.4' B W benadruk ten tevens hun voorkeur zo spoedig mogelijk met de aanleg van de Scher merweg te beginnen; daarbij speelde zeker een rol dat het polderbestuur van de Schermeer voor de aanleg ervan fl. 10.000,- ter beschikking had ge steld, terwijl van het eveneens benaderde polderbestuur van de Heer Hugo Waard geen enkele reactie was gekomen. Het grote probleem voor B W was evenwel: waar moet het benodigde geld vandaan komen? en daartoe werd aan de Raad om suggesties gevraagd.5' Vooruitlopend op een even tuele reactie, deden B W, gezien het grote belang voor de stad, het voor stel, om voor rekening van de gemeente Alkmaar, de Schermerstraatweg voor fl. 62.520,- aan te laten leggen, zonder dat er tol geheven zou Op deze kaart van 'Uitwaterende Sluizen' (ca. 1680) de rechte lijn van de Noordervaart van Alkmaar naar Schermerhorn. 4

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2001 | | pagina 4