1 met prent-
jlaatsen uit
ijn beschik-
'Üg&aÈÊtm
Oen 1930.
n
jit de serie
and tot wa-
pdracht van
irt-wit foto-
t de buiten
landspolder
et volgende
hap. Overal
het gebied
idat er mis-
'ebruiksele-
menten (landbouw, veeteelt, bewoning en recreatie) en de natuurlijke
componenten als water, wind, licht. Bovendien krijgt de natuur op allerlei
plaatsen vrij spel.
Door de manier waardoor het gebied gestructureerd is, lange rechte lij
nen, onderbroken door elementen als bomen, dorpjes, hoogspanningsmas
ten, ontstaat een enorme ruimtelijke werking. Dit wordt nog versterkt door
de transparante kwaliteit van het licht, misschien het gevolg van het feit dat
hemelsbreed gezien zowel ten oosten (IJsselmeer) als ten westen
(Noordzee) enorme watervlakten zijn.
De foto's die zijn ontstaan zijn algemeen hoogwaardige landkaarten van
sfeer. Ze behandelen per foto kleine fragmenten. De beelden die zo tot
stand komen, vormen een onlosmakelijk geheel. In hun totaliteit weerspie
gelen zij de sfeer van ruimte, tijdloosheid en ongereptheid enerzijds en an
derzijds het gebruik van de mens van het gebied.
Jenny Mulder
Museum Bulletin
Laanweg Schermerpolder, foto: Joop Bijsterbosch.
27