NfDSE I Hart van Noord-Holland um-website "natie en het jecten zoals hrijven en realiseren: n te houden dt u netjes wils". Wilt u itact op met cente foto's tl staan. De lt ons weer hoop ook ig van de i is voor u uitbreiding terreinen al *~£TT ÏR torenuurwerk afkomstig uit de N-H kerk van Oost-Graftdijk. Het uurwerk, een bruikleen van de Gemeente Graft - De Rijp, is van groot historisch belang en kan gedateerd worden als midden 17e eeuws. Dit torenuurwerk dient te worden gerestaureerd en geconserveerd waarna het onze wens is om het werkend te kunnen tonen in de nieuwe locatie van ons museum. Wij hebben advies gevraagd over deze restauratie en hopen dat deze ook financieel haalbaar zal zijn. Dan hebben wij opnieuw een schitterend object aan onze collectie toegevoegd en kijk ik, met nog meer nieuwsgierigheid, met u uit naar de opening van het nieuwe museum. Aldert Pilkes Van 14 april t/m 17 juni is de expositiezolder van Museum 'In 't Houten Huis' ingericht met de tentoonstelling: Schermer, Beemster en Eilandspolder, gefotografeerd door R.H. Herwig (1878-1959) en Jaap Bijsterbosch (1951-) Zoals de titel u al vertelt, de tentoonstelling bestaat uit foto's van het zelfde gebied uit verschillende perioden. De foto's uit de jaren 1929- 1930 zijn gemaakt door R.H. Herwig en uit jaar 2000 door Jaap Bijster bosch. In het eerste deel van de tentoonstelling ziet u foto's van de molens in de Schermer, de stolpen en bloeiende bomen in de Beemster en de dorpen Graft en De Rijp van R.H. Herwig. U ziet het werk van een fotograaf met een bijna schilderkunstig te noemen instelling, vanwege de grote zorg die hij aan de kompositie besteedt. De foto's ademen een sfeer uit van idylle en romantiek. Leegte en verstilling in de fotobeelden wekken een nostalgie op, die de beschouwer voor even doet wegdromen van het alledaagse leven. Toch leefde Herwig met zijn drang naar het verleden niet buiten zijn tijd. De door hem geliefde plekjes en tradities waren bij uitstek geschikt als toe ristische trekpleisters. Met die 'gedachte' trok hij in zijn vrije uren door de provincie en fotografeerde dorpjes, bewoners, traditionele nijverheid en kenmerkende regionale (volks)activiteiten. Het was onder 19-eeuwse en vroeg 20de-eeuwse fotografen bepaald niet ongebruikelijk om negatieven of afdrukken in meer of mindere mate te bewerken, te 'retoucheren'. Kleine details die minder goed uitkwamen, werden geaccentueerd of weggehaald, zoals bomen die in de weg stonden of een kerk die het idyllische plekje ver stoorde. Van een paar foto's zijn ook de glasnegatieven aanwezig, waarop Museum Bulletin 25

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 2001 | | pagina 25