NfDSE
I
Hart van Noord-Holland
um-website
"natie en het
jecten zoals
hrijven en
realiseren:
n te houden
dt u netjes
wils". Wilt u
itact op met
cente foto's
tl staan. De
lt ons weer
hoop ook
ig van de
i is voor u
uitbreiding
terreinen al
*~£TT
ÏR
torenuurwerk afkomstig uit de N-H kerk van Oost-Graftdijk. Het uurwerk,
een bruikleen van de Gemeente Graft - De Rijp, is van groot historisch
belang en kan gedateerd worden als midden 17e eeuws. Dit torenuurwerk
dient te worden gerestaureerd en geconserveerd waarna het onze wens is
om het werkend te kunnen tonen in de nieuwe locatie van ons museum.
Wij hebben advies gevraagd over deze restauratie en hopen dat deze ook
financieel haalbaar zal zijn. Dan hebben wij opnieuw een schitterend object
aan onze collectie toegevoegd en kijk ik, met nog meer nieuwsgierigheid,
met u uit naar de opening van het nieuwe museum.
Aldert Pilkes
Van 14 april t/m 17 juni is de expositiezolder van Museum 'In 't Houten
Huis' ingericht met de tentoonstelling:
Schermer, Beemster en Eilandspolder, gefotografeerd door
R.H. Herwig (1878-1959) en Jaap Bijsterbosch (1951-)
Zoals de titel u al vertelt, de tentoonstelling bestaat uit foto's van het
zelfde gebied uit verschillende perioden. De foto's uit de jaren 1929-
1930 zijn gemaakt door R.H. Herwig en uit jaar 2000 door Jaap Bijster
bosch.
In het eerste deel van de tentoonstelling ziet u foto's van de molens in
de Schermer, de stolpen en bloeiende bomen in de Beemster en de dorpen
Graft en De Rijp van R.H. Herwig. U ziet het werk van een fotograaf met
een bijna schilderkunstig te noemen instelling, vanwege de grote zorg die
hij aan de kompositie besteedt. De foto's ademen een sfeer uit van idylle en
romantiek. Leegte en verstilling in de fotobeelden wekken een nostalgie op,
die de beschouwer voor even doet wegdromen van het alledaagse leven.
Toch leefde Herwig met zijn drang naar het verleden niet buiten zijn tijd.
De door hem geliefde plekjes en tradities waren bij uitstek geschikt als toe
ristische trekpleisters. Met die 'gedachte' trok hij in zijn vrije uren door
de provincie en fotografeerde dorpjes, bewoners, traditionele nijverheid en
kenmerkende regionale (volks)activiteiten. Het was onder 19-eeuwse en
vroeg 20de-eeuwse fotografen bepaald niet ongebruikelijk om negatieven
of afdrukken in meer of mindere mate te bewerken, te 'retoucheren'. Kleine
details die minder goed uitkwamen, werden geaccentueerd of weggehaald,
zoals bomen die in de weg stonden of een kerk die het idyllische plekje ver
stoorde. Van een paar foto's zijn ook de glasnegatieven aanwezig, waarop
Museum Bulletin
25