Bulletin van het Museum "In 't Houten Huis"
Van de voorzitter,
5 ''H
|p 16 januari j.1. hebben wij een
belangrijke stap gezet in de richting van
ons plan voor een nieuw museum met de
oprichting van de "Stichting Beheer voormalig
Wees- en Armenhuis De Rijp'. Deze Stichting
hebben wij* gevormd om, voor nu en in de
toekomst, de subsidies voor de restauratie en
het beheer van het museum te verkrijgen.
Met Cumulus (de huidige eigenaar van het
pand Tuingracht 13) verwachten wij binnenkort afspraken te maken over de
nieuwe huisvesting van Thuiszorg en de overdracht van het pand. Intussen
wordt het bouwplan gedetailleerd (tekeningen en technische installaties)
zodat de aannemer snel kan beginnen. Onze bouwcommissie zal dit alles
met strakke hand regisseren. De inrichtingscommissie heeft een
inrichtingsplan voor het nieuwe museum opgesteld. Om onderdelen
daarvan uit te werken heb ik al eerder om extra hulp gevraagd. Met als
gevolg dat er een aantal "nieuwe" vrijwilligers enthousiast aan de slag zijn
gegaan. Nu kan ik mij voorstellen dat u mijn oproep om te gaan helpen als
vrijwilliger veel te algemeen gesteld vindt en u eerst wilt weten wat er dan
allemaal moet worden gedaan. Dat kan, want wij hebben een uitgebreide
"doe-lijst 'opgesteld waarop alle inrichtingsprojecten zijn omschreven. De
meeste activiteiten doet u samen met andere vrijwilligers/bestuursleden. Als
voorbeeld noem ik er hier een aantal: - Winkelinrichting: het uitwerken van
de gewenste winkelinrichting en de producten die wij willen gaan verkopen.
Informeren bij andere musea, assortiment bepalen, wijze van inkopen,
prijsstelling, etc.
Voorbereiden van korte audiovisuele programma's bij onderwerpen of
objecten in de vaste opstelling: een lijst maken van de voorwerpen en
onderwerpen waarbij wij zo'n korte av-presentatie willen. Vervolgens
23