te maken moet ik eerst
iets over een paardenmo-
len zeggen. Zo'n molen
kwam je tegen op lijnba
nen, waar zwaar touw
werd geslagen. In het -
vaak achthoekige - ge
bouwtje, dat helemaal
aan het eind van de baan
stond, draaide het paard
z'n rondjes. Het dier
bracht de staande spil
midden in de molen aan
het draaien en zo werd
langzaam een lange lijn
opgewonden. Met die lijn
werd de wagen, die de
touwslager gebruikte
voor het slaan van zwaar
touwwerk, langzaam over
de baan getrokken.
Terug naar de afbeel
ding op het sleetje. Het
gaat om een achtkantig
gebouwtje, met riet ge
dekt en met een wand
van houten delen. De
achthoekige plattegrond (Foto Cees de Gooijer)
op zich geeft al aan dat
het om iets bijzonders gaat. Verder is er de boomsingel, die bij het gebouw
tje stopt: ook iets dat juist bij een lijnbaan optreedt. Dan is er de vooruitge
schoven positie het landschap in. Die kon natuurlijk ook bij een willekeuri
ge (rechthoekige!) schuur optreden maar is mij bekend van twee paarden-
molens. Er waren rond 1880-1890 volgens mij in de regio maar twee van
dit soort molens: een bij lijnbaan De Poel, de andere bij lijnbaan De Vrede
op Noordeinde. Gezien de achtergrond dacht ik zelf het eerst aan de paar-
denmolen achter Noordeinde, waarbij de bebouwing in de verte rechts die
van Groot-Schermer zou kunnen zijn. Graft leek mij in eerste instantie min
der waarschijnlijk omdat er destijds tussen het westelijk einde van lijnbaan
De Poel en de 'hoek van Graft' een doorgaande bebouwing was. Volgens de
(ronc
De P
den
Het t
O]
raai
bij de
baan
't Hoi
en he
kend
sleetj
het gi
Grafti
besta
statio
Rc
eigen
ertoes
machii
februai
doorn
geheel
schuur
teerhui
gedien
Ter af
Afg
steeds
ben o]
baan i
dat er
bij zit.
het sk
en z'n
storve
36
Museum pu|]etjn