lijkssluiting vormden een 'rite de passage' tussen de levenslustige maar zot te levensfase van de jeugd en de wijze, deugdzame levensfase van de vol wassenheid, die wel met 'Manheyt' werd aangeduid. Via de deugdzame sym boliek op het aardewerk werd het jonge bruidspaar dus op didactische wij ze de weg gewezen naar een maatschappelijk en religieus aangepast, bur gerlijk bestaan. Met een knipoog naar de huwelijksnacht zijn enkele symbolen op Noord-Hollands slibaardewerk destijds door sommige feestgangers mis schien ook wel amoureus uitgelegd. Met de eerder aangehaalde, erotisch bedoelde tekst "Hy staet stief als een lansknecht" in het achterhoofd, kan onze schutter met hellebaard dan ook mogelijk opgevat zijn als symbool van mannelijke seksuele vitaliteit. Helemaal uit de lucht gegrepen is dit zeker niet. Zo heeft bijvoorbeeld Jan Harmens Krul in 1639 in zijn rijmvers 'Minneschutters' beschreven hoe de liefdesgod Cupido en zijn minneschutters erop uittrekken om wat zij noemen 'de Maagdenburg' te belegeren.251 Ook kan erop gewezen worden dat de slibdecorateur van de hier bespro ken schotel naast deugdzame voorstellingen ook wel afbeeldingen heeft ge maakt van een zeemeermin261 en van de hazenjacht, welke beeldthema's wel degelijk in verband kunnen worden gebracht met menselijke minnelust. Huwelijksbed Een laatste aanwijzing voor een mogelijk symbolisch verband tussen de hellebaardier-voorstelling en echtelijke gemeenschap is tenslotte te vinden op een vuurklok van Noord-Hollands slibaardewerk uit de periode tussen circa 1632 en 1651. De op dit stuk voorkomende centrale voorstelling betreft een hemelbed, dat in de vorm van een vestingwaltoren is afgebeeld. In het bed ligt een in gebakerde baby. Het hemelbed wordt geflankeerd door een hellebaardier aan de ene zijde en een burgervrouw aan de andere zijde. Kennelijk is be doeld een echtpaar weer te geven en kan het hemelbed als huwelijksbed worden geïnterpreteerd. De symboliek van deze voorstelling heeft betrek king op de christelijke huwelijksmoraal, die een zedig gebruik van het hu welijksbed voorschreef. Vandaar dat het bed in de vorm van een toren is weergegeven, destijds een bekend symbool van deugdzaamheid in het alge meen en kuisheid in het bijzonder. Voor zover onze hellebaardier dus met seksualiteit in verband kan wor den gebracht, gaat het wel om de deugdzame variant ervan ofwel de 'reyne liefde'. Een hiermee verband houdend motto op een 17de-eeuwse huwe lijkspenning luidt: "Het huwelyck is goddelijk van aart, wanneer men tsaam 76

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1999 | | pagina 40