leverde prestaties, bijzondere kwaliteiten of goede daden. Dat is niet alleen tegenwoordig zo, maar ook 400 jaar geleden, de tijd waaruit de hier be sproken schotel van Noord-Hollands slibaardewerk dateert. Het stuk is onder meer gedecoreerd met een overvloed aan gestileerd weergegeven bloemen, die als kenmerkend beschouwd kunnen worden voor het Noord-Hollands slibaardewerk. Ze roepen onder andere associa ties op met het jaargetijde van de levenskrachtige lente en - in het verleng de hiervan - met een diepere betekenis die betrekking heeft op geestelijke en maatschappelijke vernieuwing. Maar wat werd er nu eigenlijk precies mee 'gezegd' ofwel bedoeld? Om dit te achterhalen is het nodig om ons te verdiepen in de sociaal-emotionele leefwereld en economische omstandig heden van de Noord-Hollanders van toen en de daarmee verband houdende symbolen. Symbolen en iconografisch onderzoek Wat is eigenlijk een symbool? Een symbool staat voor iets anders. Het is een zinnebeeld dat verwijst naar een bepaalde betekenis, die niet direct af leidbaar is uit de afbeelding zelf. Symbolen verschaffen de mens mogelijk heden om zich op indirecte wijze abstracte ideeën voor te stellen. Ze heb ben de kracht in zich om betekenisvolle associaties op te roepen. Symbolen vertegenwoordigen binnen de groep die ze verstaat vaak de morele en soci ale orde. Door zich te gedragen volgens de regels van die orde mag de mens verwachten dat het goed met hem gaat. Symbolen communiceren in die zin dat zij bij mensen emotionele betrokkenheid opwekken. Ze zijn doordrenkt met een psychische lading en bevorderen de sociaal-emotionele cohesie binnen een groep of samenleving. Hierdoor leiden zij op indirecte wijze vaak tot voorspoed en welvaart. Symbolen hebben dus een gemeen schapszin bevorderende functie. Onderzoek naar de betekenis van symbolen in de beeldende kunst wordt iconografisch onderzoek genoemd. Bij dergelijk onderzoek kunnen drie stadia worden onderscheiden.4' De eerste fase is die van de pre- iconografische beschrijving. Hierbij gaat het om een objectieve beschrijving van wat er allemaal te zien is op een symbolische voorstelling. Daarna volgt de tweede fase van de iconografische beschrijving, waarbij geprobeerd wordt het onderwerp of thema te identificeren dat wordt uitgebeeld. De derde fase is die van de iconografische interpretatie. Hierbij is men erop ge richt de diepere symbolische betekenis van de voorstelling bloot te leggen. Bij het ontrafelen van de symboliek van de decoraties op de hier centraal staande schotel van Noord-Hollands slibaardewerk zal gebruik gemaakt worden van de hiervoor besproken fasering. 66

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1999 | | pagina 30