Muurreclame Tot een oude vorm van reclame maken horen de muurschilderingen, die vaak aangebracht zijn op blinde muren op de hoeken van straten. Voor 1900 werden bijna uitsluitend teksten gebruikt. Toen het verkeer sneller werd, kreeg men behoefte aan grotere muuroppervlakten, grotere letters en vooral aan sprekende afbeeldingen. Op de tentoongestelde, oude prent briefkaarten zijn diverse voorbeelden van gevelbeschildering te zien. Wat later kreeg men reclame op geëmailleerde borden. Deze borden hebben als groot voordeel dat ze duurzaam en weersbestendig zijn. Om streeks 1860 kwam in Europa dit soort borden in gebruik. Tussen de twee wereldoorlogen werden de meeste aangebracht. Na de Tweede Wereldoor log nam het gebruik ervan af; het sterkste punt van vroeger 'duurzaamheid' was een nadeel geworden. Voortaan wilde men reclame juist snel kunnen veranderen. Twee keer muurreclame op het Oosteinde, op de voorgrond twee keer hetzelfde hek. Aan de ene muur hingen geëmailleerde reclameborden, op de ertegenover gelegen zijgevel maakte winkelier Geerke duidelijk dat hij handelde in 'Koloniale en Grutterswaren'. Be ttijp-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1999 | | pagina 13