Muurreclame
Tot een oude vorm van reclame maken horen de muurschilderingen, die
vaak aangebracht zijn op blinde muren op de hoeken van straten. Voor
1900 werden bijna uitsluitend teksten gebruikt. Toen het verkeer sneller
werd, kreeg men behoefte aan grotere muuroppervlakten, grotere letters en
vooral aan sprekende afbeeldingen. Op de tentoongestelde, oude prent
briefkaarten zijn diverse voorbeelden van gevelbeschildering te zien.
Wat later kreeg men reclame op geëmailleerde borden. Deze borden
hebben als groot voordeel dat ze duurzaam en weersbestendig zijn. Om
streeks 1860 kwam in Europa dit soort borden in gebruik. Tussen de twee
wereldoorlogen werden de meeste aangebracht. Na de Tweede Wereldoor
log nam het gebruik ervan af; het sterkste punt van vroeger 'duurzaamheid'
was een nadeel geworden. Voortaan wilde men reclame juist snel kunnen
veranderen.
Twee keer muurreclame op het Oosteinde,
op de voorgrond twee keer hetzelfde hek.
Aan de ene muur hingen geëmailleerde
reclameborden, op de ertegenover gelegen
zijgevel maakte winkelier Geerke duidelijk dat
hij handelde in 'Koloniale en Grutterswaren'.
Be ttijp-