Nadat iedereen er naar gekeken had, bleven er nog maar een paar puzzels over. Soms corrigeerde de een de ander of gaf een aanvulling, waardoor ook de betrouwbaarheid van het geheel toenam. Met het bekijken kwamen de herinneringen, de verhalen los: meestal waren het goede herinneringen aan aardige mensen maar soms schoot er wel eens een wonderlijk of onaangenaam mens tussendoor. De verzamelde opmerkingen en de reproducties (in zwartwit en in kleur) zijn nu opgenomen in het fotoarchief van de OHV; als straks de basisgegevens in de computer zitten kan er ook op straat, naam Ajb. 1 - Arie Spaarman. 0f trefwoord teruggezocht worden. De werkwijze van Arie Spaarman - Zowel uit de verhalen over hem als uit zijn werk komt Arie Spaarman (Afb. 1) over als iemand die een grote liefde voor z'n dorp en de omgeving had, met veel aandacht om zich heen keek en er plezier in had om wat hij zag op papier of linnen vast te leggen. Bij jezelf en bij anderen merk je waardering voor z'n werk. Vaak kom je de overtuiging tegen dat Spaarman het allemaal 'naar het leven' heeft vastgelegd, dat De Rijp er vroeger tot in de details zo heeft uitgezien als hij het tekende. Bij het zorgvuldig bekijken van de afbeeldingen duiken er echter een paar vragen op. Zo zijn er, ook bij de vijftig geselecteerde werken, een aantal die een situatie uitbeelden die de in 1883 geboren Arie Spaarman zelf nooit zo kan hebben gezien. Een voorbeeld is een aquarel van de Tuingracht met het onderschrift 'Anno 1860', waarvan het jaartal voor zich spreekt. We weten dat Arie wel eens een tekening of schilderij van z'n vader als uitgangspunt nam voor eigen werk maar dat lijkt in dit geval ook niet erg waarschijnlijk omdat Willem Spaarman in 1860 pas twaalf jaar oud was. Een mogelijkheid is, dat Arie Spaarman uitging van een foto van Blaauw, die in de tweede helft van de vorige eeuw op dat stuk van de Tuingracht zijn woonhuis en foto-atelier had. Een ander voorbeeld is de aquarel van 'Houtzaagmolen de Pauw'. Deze molen verbrandde in 1884 en Arie Spaarman kan deze molen dus slechts kennen hetzij van andere afbeeldingen, hetzij van een overgeleverde beschrijving. Een puzzle op zich vormt ook de ingekleurde pentekening van het in 1900 verbrande rijtje huizen in de Rechtestraat (Afb.2). Op het moment van de brand was Arie een jaar of zeventien; hij zal de verbrande huizen i 117

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1998 | | pagina 17