pen in onze
planden van
lier Kramer,
ingelanden
de wed. van
/Vindig (voor
5 (voor kavel
rnd van de
>vergelopen,
sen van de
en met een
anhoudende
inen uit weg
>rdt eenparig
;endelverdijk
oedsel is het
nen in geval
i omslaan of
/raagd dit zo
mee dat de
gekeerd kan
Eensgezind
n. Er worden
n. Na rijpe
laan van een
t de weg - en
s daar af is
meest in de
Het door de inbraak ontstane wiel is er nog steeds. In het zuidwesten van de
polder, kan men nog zien dat het wiel binnengedijkt is, de dijk is om het wiel
aangelegd.
Verder wordt er over nagedacht wat voor middelen ingezet moeten
worden voor de droogmaking, buiten de watermolens om. Het blijkt dat de
heren dijkgraaf en heemraden aan ene van Daalen geschreven hebben, van
wie in de courant gestaan heeft dat hij ondergelopen polders snel droog kan
malen. Het bestuur heeft bericht terug gehad dat het voor de
Noordeindermeer 9000 guldens zal kosten. Ook werd gezegd dat de
droogmaking door middel van vuur kon geschieden, doch als dat al
mogelijk was, de brandstoffen alleen al 50 gulden per morgen zouden
kosten. Besloten wordt aan de kleine molen een scheprad te maken, zodat
de beide molens gelijk kunnen uitmalen. Voor de noodzakelijke kosten
wordt omgeslagen 10 gulden per morgen en wordt er 2000 gulden geleend.
In de vergadering van mei 1718 blijkt dat een smeekschrift aan de staat
gestuurd is waarin gevraagd wordt vrijgesteld te worden van het betalen van
alle verpondingen voor 30 jaren.
De gewone keuren tegen het aanleggen van de vaartuigen zijn vernieuwd
15