De vlotbrugf te Kogferpolder
Toen in de jaren 1820-1824 het Groot Noordhollandsch Kanaal werd
gegraven ter stimulering van de Nederlandse economie, moest tegelijker
tijd worden gezorgd dat grote delen van onze provincie niet geïsoleerd van
elkaar kwamen te liggen.
Jan Blanken, de ontwerper van het kanaal dat met zijn 80 kilometer van
Amsterdam tot Nieuwediep destijds het langste gegraven kanaal ter wereld
werd. had ook de uitvinding op zijn naam die de geïsoleerde ligging van die
Noordhollandse delen moest voorkomen. Die uitvinding bestond uit de
vlotbruggen, waarvan er, toen het kanaal in december 1824 gereed was en
officieel in gebruik werd genomen, maar liefst 18 waren die beide oevers met
elkaar verbonden.
Van die 18 lagen er twee in de nabijheid van West-Graftdijk. De ene in het
verlengde van de Oostdijk van de Schermer en aldus de verbinding vormend
met de noordoostelijke hoek van de Kogerpolder; de andere precies aan de
noordwestelijke punt van de Kogerpolder, waarnaast later het Kogerpolder
kanaaltje in het grote kanaal zou uitkomen.
Doordat die veelheid van bruggen evenzovele obstakels voor de
(zeil)scheepvaart vormden, zijn al in de eerste tien jaren van het bestaan van
het grote kanaal een aantal vlotbruggen verwijderd, waaronder die tegenover
de Oostdijk. nabij de Vuile Graft. Ook in de omgeving van Spijkerboor heeft
zo'n vlotbrug gelegen, evenals bij Ilpendam en Watergang. Die twee laatst
genoemden werden door pontverbindingen vervangen, maar de pont te
Spijkerboor was er al toen het kanaal werd gegraven. Echter, met een
verbinding naar de Beemsterdijk, in plaats van zoals na de voltooiing van het
kanaal, naar de Kamerhopdijk.
De vlotbrug aan de noordwestelijke punt van de Kogerpolder is een veel
langer bestaan beschoren geweest. Deze is in 1960 vervangen door de
huidige basculebrug, die pal ten oosten van de vlotbrug is gebouwd: precies
tegenover de plek waar de school te Kogerpolder heeft gestaan. De vlotbrug
lag recht voor het huis van de onderwijzer, dat op slechts een meter of drie
westelijk naast de school was gebouwd. Die woning is er nog en draagt ter
herinnering aan de oorspronkelijke bestemming de toepasselijke naam "De
Bovenmeester", in keurig schoonschrift geschilderd op de gevellijst onder de
dakkapel, die versierd is met een makelaar in de vorm van een kroontjespen!
119