voorbij. Tot in de 8de eeuw blijft men in deze regio weliswaar slibaardewerk
maken, maar van een armere artistieke kwaliteit en veel minder uitbundig.
Stijlinvoeden
Waar haalden de decorateurs van het Noord-Hollands slibaardewerk hun
voorbeelden vandaan en welke stijlinvloeden hebben hierbij een rol gespeeld?
Om te beginnen kopieerde men gewoon het werk van voorgangers of col
lega's. Daarnaast zijn stijlinvloeden aanwijsbaar vanuit de traditie van het
voorafgaande sgrafftto-aardewerk.
Ook is er sprake geweest van beïnvloeding door gelijktijdig in omloop zijnde
keramiek als Noord-Nederlandse majolica en Werra-aardewerk. Bij de
militaristische voorstellingen op Noordhollands slibaardewerk kunnen mo
gelijk kacheltegels, gedecoreerd steengoed, maar vooral ook prenten als
voorbeeld hebben gediend. Nooit zijn genoemde slibdecoraties echter exacte
kopieën. Noordhollands slibaardewerk heeft op zijn beurt ook andere
keramiekgroepen stijlkundig beïnvloed.
Zo zijn bij de in Enkhuizen vervaardigde Werra-waar invloeden aanwijsbaar,
die voortkomen uit het vormen- en decoratierepertoire van het Noordhollands
slibaardewerk. Ook Zuidhollands slibaardewerk draagt decoratiekenmerken.
die ijn overgenomen van Noordhollandse waar. Het fenomeen van de uit
bundige slibdecoraties op Noordhollands loodglazuuraardewerk stond niet op
zichzelf, maar was onderdeel van een wijder verbreid, noordwest-Europees
keramisch modeverschijnsel. Het kan gekoppeld worden aan toenemende
welvaart voor grote groepen mensen en ademt in artistiek opzicht de sfeer van
de Renaissance.
Symbolische decoraties
Het decoratierepertoire van het Noordhollands slibaardewerk omvat zowel
abstracte motieven als figuratieve voorstellingen. Tot de laatste categorie
behoort een breed scala aan afbeeldingen van zowel antropomorfe aard,
alsook ontleend aan de planten- en dierenwereld. Daarnaast zijn er heraldis
che motieven en een restcategorie 'overige onderwerpen' te onderscheiden. De
slibdecoraties sloten destijds met alleen aan bij de esthetische smaak van de
consument, maar ook bij diens 'morele' smaak of mentaliteit.
De meeste afbeeldingen waren namelijk niet alleen bedoeld voor de sier, maar
hadden ook een symbolische betekenis. Deze symboliek had vooral betrekking
op de burgerlijke, christelijk-humanistische mentaliteit van de late 16de eeuw
78