voorbij. Tot in de 8de eeuw blijft men in deze regio weliswaar slibaardewerk maken, maar van een armere artistieke kwaliteit en veel minder uitbundig. Stijlinvoeden Waar haalden de decorateurs van het Noord-Hollands slibaardewerk hun voorbeelden vandaan en welke stijlinvloeden hebben hierbij een rol gespeeld? Om te beginnen kopieerde men gewoon het werk van voorgangers of col lega's. Daarnaast zijn stijlinvloeden aanwijsbaar vanuit de traditie van het voorafgaande sgrafftto-aardewerk. Ook is er sprake geweest van beïnvloeding door gelijktijdig in omloop zijnde keramiek als Noord-Nederlandse majolica en Werra-aardewerk. Bij de militaristische voorstellingen op Noordhollands slibaardewerk kunnen mo gelijk kacheltegels, gedecoreerd steengoed, maar vooral ook prenten als voorbeeld hebben gediend. Nooit zijn genoemde slibdecoraties echter exacte kopieën. Noordhollands slibaardewerk heeft op zijn beurt ook andere keramiekgroepen stijlkundig beïnvloed. Zo zijn bij de in Enkhuizen vervaardigde Werra-waar invloeden aanwijsbaar, die voortkomen uit het vormen- en decoratierepertoire van het Noordhollands slibaardewerk. Ook Zuidhollands slibaardewerk draagt decoratiekenmerken. die ijn overgenomen van Noordhollandse waar. Het fenomeen van de uit bundige slibdecoraties op Noordhollands loodglazuuraardewerk stond niet op zichzelf, maar was onderdeel van een wijder verbreid, noordwest-Europees keramisch modeverschijnsel. Het kan gekoppeld worden aan toenemende welvaart voor grote groepen mensen en ademt in artistiek opzicht de sfeer van de Renaissance. Symbolische decoraties Het decoratierepertoire van het Noordhollands slibaardewerk omvat zowel abstracte motieven als figuratieve voorstellingen. Tot de laatste categorie behoort een breed scala aan afbeeldingen van zowel antropomorfe aard, alsook ontleend aan de planten- en dierenwereld. Daarnaast zijn er heraldis che motieven en een restcategorie 'overige onderwerpen' te onderscheiden. De slibdecoraties sloten destijds met alleen aan bij de esthetische smaak van de consument, maar ook bij diens 'morele' smaak of mentaliteit. De meeste afbeeldingen waren namelijk niet alleen bedoeld voor de sier, maar hadden ook een symbolische betekenis. Deze symboliek had vooral betrekking op de burgerlijke, christelijk-humanistische mentaliteit van de late 16de eeuw 78

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1997 | | pagina 28