106 Dolfijnen komen in de bijbelverhalen niet voor. Wel in de Griekse godenverhalen. Zo was het een dolfijn die de zeegod Neptunus zijn echtgenote Amphitrite bezorgde. Zij wilde aanvankelijk niets van Neptunus weten, maar een dolfijn die haar regelmatig bezocht, vertelde zoveel goeds over hem dat zij er tenslotte naar verlangde zijn gemalin te worden. Ook een bewoner van het Griekse eiland Lesbos, Arion geheten, had iets met een dolfijn. Arion was aan het hof van koning Periander van Corinthe in dienst getreden als luitspeler. Hij was er rijk door geworden, maar wilde toch graag weer eens zijn familie op Lesbos bezoeken. De koning liet een schip voor hem in orde brengen, voor een retourtje Lesbos. De schepelingen, vermoedend dat Arion in zijn hutkoffer ook zijn geldschat vervoerde, besloten hem overboord te gooien zodra ze ver genoeg van Corinthe in zee waren. Toen het zover was, vroeg Arion hen als laatste gunst nog één keer op zijn luit te mogen spelen, hetgeen werd toegestaan. Hij speelde zo mooi dat een dolfijn door zijn muziek werd aangetrokken en bij het schip bleef. Toen Arion in zee werd gegooid, bood de dolfijn zich aan als rijdier. Arion kwam veilig aan land en kon de koning berichten wat hem was overkomen. De slechte zeelui werden gepakt en Arion kreeg zijn spullen terug. Sindsdien staan de dolfijnen in hoog aanzien bij kunstenaars, die de plompe, walvisachtige lichamen van dolfijnen altijd in sierlijke lijnen uitbeelden. In de regel met fraai omgekrulde onder- en bovenlippen. Zo zien we ze dikwijls terug in de gebogen vormen van kroonluchters en doopbogen. Vooral dat laatste laat zich weer goed verklaren: bij de doop komt water te pas en is volgens zekere traditie van (ziels)behoud sprake. Precies wat er zich voordeed in het Arion-verhaal. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat we de dolfijnmotieven vinden in kerken waar in vroeger tijden veel varensgezellen en visserlui zich "onder het Woord" bevonden. De Grafter kerk en die van De Rijp waren daarop geen uitzonderingen. In de grote kerk van De Rijp kunnen we het dolfijnmotief ook nog herkennen in de grootste van de vijf kroonluchters, die geschonken is door Neeltje Pieters en haar man. Cor Booy. Bronnen: P. van Veldhuizen "Een serie lessen over kerk en geloof aan de hand van de Willemstadse Koepelkerk. R.W.M. Bakhuis "Feiten en fabels uit de sterrenwereld"

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1996 | | pagina 20