5 later werd er gedanst 'onder het kloppen en spelen van lepels tegen malkander, alsook met een rooster en sleutels, de bas van een houten beschot waarop gebonst werd'. Toen er genoeg gedanst en gemusi ceerd was, gingen de meisjes aan de ene kant van de kamer staan en de mannen aan de andere kant. Daar tussenin kwam een makelaar staan, die de vrijers iets in het oor fluisterde. Hij vroeg hen welk meisje zij het liefst wilden hebben. Toen zij allemaal hun voorkeur hadden uitgesproken, ging de makelaar de meisjes en mannen over en weer aanprijzen. Indien een akkoord getroffen werd moest de bruide gom alle gemaakte of verteerde kosten betalen. Die avond kreeg het hele gezelschap rijst ende brij, met suiker en kaneel bestrooid. 'De twee jongelui kruipen die nacht bij elkaar. Vaak leven zij een jaar of twee met elkaar als man en vrouw. Als er kinderen geboren worden voordat de ouders wettig met elkaar getrouwd zijn, dan gelden zij als wettig.' Het is niet zeker dat dit zich allemaal precies zo heeft afgespeeld. Waarschijnlijk heeft het kluchtspel 'de (Schermerhornse) Vrijster- markt' in ruime mate aan het voortbestaan van het verhaal bijgedra gen. De oudst bekende uitgave van dit toneelstuk dateert uit 1713. Wellicht is de geschiedenis van de vrijstermarkt gebaseerd op een oud gebruik uit de kermistijd. Jonge mannen kwamen voor de kermis bij elkaar om uit te maken wie welk meisje mee mocht nemen naar het feest. Wie het meeste bood had de eerste keus. Het geld ging naar de armen. En hard gelag voor de meisjes die niet werden gevraagd. Zij misten veel pret, werden uitgelachen en waren gehouden 'om de klink van de deur te schuren'. Er is nergens bewijs te vinden dat de door Neijn beschreven vrij stermarkt echt heeft plaatsgevonden. Maar het is wèl een mooi verhaal. K. Kampf

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1994 | | pagina 7