89
eloofde ik
omstreeks
Leo M.de
staat af-
;h met een
richten,
stoomboot
Westgraft-
it de lust
de hoogte
dergelijke
maar, Gem.
gelijke be-
ichtte.
en zelfde
ir Alkmaar
1 vaartuig
last van
ïen werpen
bescheiden
elasten op
dan zeer
t winter-
Grafter
of mede-
t het met
evens van
register-
is werk-
dewerking
eerstko-
verplichten. In elk geval verzoek ik U beleefd mij dit schrij
ven niet euvel te willen duiden".
Deplek waar de knapen van West-Graftdijk argeloze schippers
bekogelden, nl. bij de smid Eckhard, was er een van strate
gische betekenis. Daar vlak naast, voor het café "Vislust",
bevond zich namelijk de aanlegsteiger voor de stoomboten.
Legde een passerende boot er niet aan, dan hadden de stenen
gooiers er een vooruitgeschoven positie. Bij Oost-Graf tdijk
zal het niet anders zijn geweest. Ook daar was een aanleg
steiger die enigszins in het kanaal uitstak.
West-Graf tdijk heeft trouwens - net als Grootschermer, zie
pag.55 - een eigen beurtvaartondernemer gehad. Dat was Dirk
Vorst, die per 30 januari 1917 aankondigde dat hij met zijn
schip "De Hoop" de dienst Purmerend-Alkmaar ging varen,
met plaats voor 18 passagiers en 20 koeien.(GA Graft 1272).
Vooral op de marktdagen - dinsdags naar Purmerend, zater
dags naar Alkmaar - was er drukke stoomvaart op het kanaal
langs de Graftdijken.
De firma C.Govers en Co. te Alkmaar voer omstreeks 1880 met
de "Wilhelmina-Catharina" dinsdags, vrijdags en zaterdags.De
boot had een vervoerscapaciteit van 250 passagiers.
De stoomboot "Krommenie" van de firma Oly en De Jager, on
dernemer H.Reyne te Krommenie, voer gewoonlijk de dienst
Krommenie-Amsterdam, maar op dinsdag werd het Krommenie-
Purmerend, via Nauernasche vaart, Marker- en Woudervaart en
Groot Noordhollandsch Kanaal en 's zaterdags via de zelfde
wateren Krommenie-AlkmaarDeze Krommenieer boot hel 100
zitplaatsen
Amsterdam—Nieuwed i ep
Een geregelde stoombootdienst was die van de gebroeders
Zur Muhlen te Amsterdam. Zij voeren op Nieuwediep met schepen
voor 300, 325 en 350 passagiers. Vertrek 's morgens 10
uur uit Amsterdam, aankomst 4.20 uur te Nieuwediep en
vertrek 8.30 van Nieuwediep, aankomst 2.30 te Amsterdam. Ook
deze firma had een speciale dinsdagdienst Alkmaar-Purmerend
met een capaciteit van 250 passagiers, en aanlegplaatsen te
Akersloot, West-Graf tdijk, Oost-Graf tdijkSpijkerboor. Deze
boot ging 04.30 uit Alkmaar en kwam 06.00 uur aan in Purmer
end
De firma E.Bosman te Alkmaar, die de "Alkmaar Packet" ex
ploiteerde, had al sinds 6 september 1845 concessie voor