76
De bekende timmerman, molenmaker en waterbouwkundige Jan
Adriaansz Leeghwater en andere vakbekwame molenbouwers heb
ben ertoe bijgedragen dat de molens technisch sterk verbeterd
werden toen in 1609-1612 en in 1633-'34 de Reemsf^r
de Schermeer werden drooggemaakt. In de tussenliggende 20
jaren werd ook een ander bemalingssysteem ingevoerd.
In de Beemster was het systeem van in serie geplaatste mo
lens toegepast. Dit was een kwetsbaar systeem: bij het uit
vallen van één van de drie in serie geplaatste molens was
de hele molengang onbruikbaar.
Men koos daarom voor droogmaking van de Schermeer parallel
geplaatste molens, waardoor het systeem niet meer afhankelijk
was van het al of niet uitvallen van één molen. Dit unieke
systeem van bemaling, wat jaarlijks nog door duizenden mensen
uit ons land en verre omstreken wordt bewonderd, en wat door
de heer Schilstra boeiend is beschreven, zal tot in lengte
van jaren door ons allen in stand moeten worden gehouden,
als een kostbaar onderdeel van onze Noordhollandse polder
cultuur.
P.Schotsman
NAJAARSDAQ.
De Tulngracht ligt in gouden ochtendschljn,
En doet in zich de beeltenis verzinken
Der smalle huizekens, die staan te blinken
Of 'd oude kleuren schoon gewassen zijn.
Het spieg'lend vlak wordt nauwelijks beroerd
Door 't herfstig blad dat neerdwaall uit de bomen.
Een purp'ren vlinder, stervend neergekomen
Tot straks de stroom het met zich medevoert.
Het jonge licht draalt rond het kerkgebouw,
Een milde glans uit nevelen gewonnen.
Is ooit een najaarsdag zó schoon begonnen
Die ziel en oog voor 't laatst verrukken woul
Qing ooit zo stil, zo ongemerkt de tijd,
Nu met het licht dat vochtig hangt te gloeien
De trage uren als tot goud vervloeien,
Als paar'len drup'lend in de eenwlgheidl
J. Kostelijk-Bom.