76 De bekende timmerman, molenmaker en waterbouwkundige Jan Adriaansz Leeghwater en andere vakbekwame molenbouwers heb ben ertoe bijgedragen dat de molens technisch sterk verbeterd werden toen in 1609-1612 en in 1633-'34 de Reemsf^r de Schermeer werden drooggemaakt. In de tussenliggende 20 jaren werd ook een ander bemalingssysteem ingevoerd. In de Beemster was het systeem van in serie geplaatste mo lens toegepast. Dit was een kwetsbaar systeem: bij het uit vallen van één van de drie in serie geplaatste molens was de hele molengang onbruikbaar. Men koos daarom voor droogmaking van de Schermeer parallel geplaatste molens, waardoor het systeem niet meer afhankelijk was van het al of niet uitvallen van één molen. Dit unieke systeem van bemaling, wat jaarlijks nog door duizenden mensen uit ons land en verre omstreken wordt bewonderd, en wat door de heer Schilstra boeiend is beschreven, zal tot in lengte van jaren door ons allen in stand moeten worden gehouden, als een kostbaar onderdeel van onze Noordhollandse polder cultuur. P.Schotsman NAJAARSDAQ. De Tulngracht ligt in gouden ochtendschljn, En doet in zich de beeltenis verzinken Der smalle huizekens, die staan te blinken Of 'd oude kleuren schoon gewassen zijn. Het spieg'lend vlak wordt nauwelijks beroerd Door 't herfstig blad dat neerdwaall uit de bomen. Een purp'ren vlinder, stervend neergekomen Tot straks de stroom het met zich medevoert. Het jonge licht draalt rond het kerkgebouw, Een milde glans uit nevelen gewonnen. Is ooit een najaarsdag zó schoon begonnen Die ziel en oog voor 't laatst verrukken woul Qing ooit zo stil, zo ongemerkt de tijd, Nu met het licht dat vochtig hangt te gloeien De trage uren als tot goud vervloeien, Als paar'len drup'lend in de eenwlgheidl J. Kostelijk-Bom.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1993 | | pagina 10