Moest je juist die kant óp, dan werd de vlag op de noord kant van de steiger gezet. Zo werkte dat. Die schepen van de Alkmaar Packet waren mooie salonboten. Je had de "Prins van Oranje". Dat was de kleinste van de vloot. Helemaal witgeschilderd, met een donkergroene manchet boven aan de schoorsteen. Ook de "Stierop" was in die kleuren ge schilderd. De "Stierop" was de grootste van de rederij, met drie dekken. En dan had je nog de "Zaandam I" en "Zaandam II". Met twee dekken. Ook witgeschilderd, maar met crêmegele schoorsteen met zwarte manchet. Op eerste en tweede Paasdag voer één van die schepen 's mor gens van Amsterdam naar Alkmaar. Laat in de middag kwam'ie weer terug. Met Pinksteren voeren er twee boten. Dan begon ook de geregelde zomerdienst en zag je ze alle dagen langs varen. Tenminste, van uit de Starnmeer Wat heb ik, op zaterdagen en zondagen en in de zomervakantie van de Middelweg af dikwijls naar die prachtschepen staan te kijken. Als er een van Zaandam kwam en bij Oostknollendam de bocht nam naar de Markervaart, keek ik recht tegen de flank en zag het schip in zijn volle lengte. Dan, als het de Markervaart in manoeuvreerde, verkortte het zich maar

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1993 | | pagina 17