63 De mannen van het gas in 1923 het raadhuis en het tramstation van elektrische ver lichting voorzien, maar de romantiek hield het elders in de Rijper straten nog lang uit bij gaslicht. En huize "In den Dondersteen" van wijlen Jopie Hoek hield het zelfs tot de restauratie in de jaren zeventig uit zonder de zegeningen van het PEN. Maar dat is wéér een ander verhaal dan over de Rijper gasfabriek, die 18 december 1958 werd verkocht aan het Gasbedrijf Zaanstreek-Waterland.4 juni 1959 werd de inven taris van de fabriek geveild. Er is daarna bij wijze van tussenvorm nog een installatie voor distributie van propaangas op het terrein van de gasfabriek geinstalleerd geweest, van 1959 tot de aanslui ting op het aardgasnet, welke in 1967-'68 plaats vond. De Rijper gasfabriek heeft echter de loop der gasgeschiede- nis in ons land goed kunnen bijhouden. Dat de fabrikage en levering plaats vond door een particuliere maatschappij was vrij normaal. Uniek was het feit dat de gemeenteraad er toch toezicht op had, via het commissariaat van de ge meente in de Maatschappij tot Bevordering van de Nijverheid in De Rijp. bron: V.J.M.L.Wijnekus:"De Rijper Gasfabriek 1866-1958" Uit dat ene jaar kort na de oorlog,waarin ik werkzaam was in garage Hooyberg, herinner ik me een paar dingen van de Rijper gasfabriek. Het ene was dat Niek Hooyberg op maandag morgen altijd met een karretje met een paar lege bussen naar de gasfabriek moest, om warm water te halen, voor zijn moeder. Omdat het wasdag was. Je zag die ochtend heel wat van die "warmwaterhalers" gaan over wat nu het Jan Boonplein (toen: Middenstraat) heet. Het andere wat ik me van de gasfabriek herinner was een re gelmatig stampen van een machine: pom-pom-pom-pom.Dat klonk zo'n halve middag lang. Het gaf mij altijd de indruk dat ze de gashouder aan 't oppompen waren... Baas Hooyberg had een motorbootmet een oude automotor er in. Een 6-cilinder Studebaker. Die boot lag vlak bij de boot van Gerrit Rot. Gerrit Rot was de bedrijfsleider van de gas fabriek. Hij had ook een oude automotor als aandrijving van zijn vaartuig. Eentje uit een T-Ford. Daar was altijd wat mee als de familie Rot uit varen ging, maar ze kwamen er toch ook altijd weer mee thuis. Gerrit Rot was technisch niet voor één gat te vangen. Daardoor heeft de gasfabriek

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1992 | | pagina 25