5 Brandend wiel Möller, die zijn verhaal begint met: "Hoken her jit nönt fan Pithersdai en Biikebrenen jert? Dit maast en wun'erk mensk wiss!" y Letterlijk vertaald: "Wie heeft nog niet van Piétersdag en Be- kemen gehoord? Dit moet een wonderlijk mens wezen!" Het verhaal gaat verder:"Want om Sint Pieter te vieren, daar voor moet je een grote bek.em oprichten. Dat is een oud gebruik op Sylt, dat vele honderden jaren oud is en we hopen dat het nog vele honderden jaren zal blijven". Taanman's artikel grijpt dan terug op oudgermaanse tijden .waarin het gebruikelijk was, wanneer in februari de kracht van de winter was gebroken en de lente nabij, dat de heidense Friezen dan een groot offer brachten aan hun goden met daarop volgend een grote gezamenlijke maaltijd. Men ging naar een heuvel buiten het dorp. Daar werd een grote hoop hout en stro, de bekem, gestapeld en bovenop die stapel werd een man van stro geplaatst, die de boze winter moest voorstellen. De bekem werd in brand gestoken en rondom de heu vel dansten de mensen, jong en oud. De jongens namen dan een bos 'stro en staken die in brand aan het bekemvuur. Daarna renden ze ermee over de akkers om de boze geesten te verdrijven en om de lente te doen ontwaken. Het gebeurde ook wel dat ze een wiel met stro omwonden, het in brand staken en zo van de heuvel naar beneden lieten rollen, om aldus de velden vruchtbaar te maken. Volgens Taanman was het ook gebruikelijk dat jong en oud door de vlammen sprongen, omdat het bekemvuur heilig was en je gezond maakte, dan wel beschermde tegen ziekten. Dit deden wij ook, in onze jeugdige overmoed, als de vlammen niet meer zo hoog waren en de bekemhoop eigenlijk nagloeide. Maar wij de den het meer als een "kijk eens wat ik durf", dan als afweer tegen ziekte en zeerte... Rektor Moller vermeldt in zijn verhaal dat omstreeks 1800 op Sylt nog om de bekem werd gedanst en dat in die tijd de stropop was vervangen door een teerton Taanman vermeldt in aansluiting daarop dat een eeuw geleden in Heiloo ook nog een pop van stro boven op de bekem werd mee- verband en dat in Bergen vroeger op 23 februari een brooduit deling aan alle kinderen plaats vond. Deze zou nog herinneren aan het oorspronkelijke bekem-maal. Dat er bij die maaltijd ook werd gedronken, zou blijken uit

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1992 | | pagina 7