De scheepvaart
braak verkocht. Van de geschiedenis der Noordeinder parochie
is mij jammer genoeg niet veel bekend. Wel weten we dat zij
die van Grootschermer en uit de Beemster naar Noordeinde ter
kerke kwamen, de "Dwersdijck" als kerkepad gebruikten. Nog
altijd kennen we die lange smalle akker als "het Kerkepad".
De teruggang der bevolking in de loop der tijden ging na
tuurlijk gelijk op met de vermindering van het aantal wo
ningen. In het "Gaderboek Noordeijnd 1738" (een belasting-
registerkunnen we zien dat er toen 73 huizen waren, met
daarnaast 2 nettenbanen (voor het vervaardigen van visnet
ten), 1 lijnbaan met teerhuis (voor het draaien en tanen van
touw), 3 pakhuizen, 1 hekelhuis, 1 koehuis en buiten het
dorp, halverwege Graft, 1 hennepkloppermolen"d1 Eend" ge
naamd
Anno-nu zijn er nog slechts 24 woningen.
Het Noordeinde van een paar honderd jaar geleden en zijn
bedrijvigheid stonden grotendeels in het teken van de zee
vaart. Veel Noordeinders gingen ter walvisvaart op Groenland
en Straat Davis. In het archief van de "Zeevarende Buidel"
staan vele namen te boek, die daarvan getuigen.
Als de poolwinter in het hoge noorden ten einde was, zo
in de maand april, dan tekende men "bij den Buijdel".Zoals
Aaris Kriek met commandeur Baarent Seeman "na Groenlant" op
de 7e april 1762 en ook Louris Wullemsz Kriek "na Groenlant"
Men betaalde voor een reis naar het hoge noorden 1,-.
De Noordeinder Zeevarende Buidel bestaat al van 1635.Aan
vankelijk tesamen met de andere dorpen van de banne Graft,
maar van 1649 af zelfstandig.
Er werd door Noordeinders ook wel ingetekend voor reizen
naar West-Indie, of "na de West" zoals de boeken vermelden.
Aan zo'n reis kleefde blijkbaar minder risico, want daarvoor
betaalden de bootslieden slechts 11 stuivers verzekerings
premie. Voor dat bedrag tekende Pieter Sijmensz in voor een
reis "na Sunaamen" (Suriname), met als commandeur Heijnderrik
Klerk.
De Noordeinder Buijdel, nu al lang geen verzekeringsfonds
van bootsgezellen meer, is echter nog wel bij iedere Noord
einder bekend als "de Buul". Nog ieder jaar,in december,
komen de "buulvoogden" bijeen voor het bespreken van de lo
pende zaken en in januari wordt op een middag de rekening
nagezien. Daarop volgt dan's avonds de "krel-avond"waarop
ook de vrouwen van de buulvoogden meekomen, om met een ge-