15
Dat wil zeggen: hij reed niet zelf, maar hij had een chauf
feur: Nico van der Hoff,die naast zijn onderneming als fiet
senmaker de dokter op diens rondgang door de praktijk bege
leidde. Jan Koppen was de eerste Graftdijker arts met een
feur: Nico van der Hoff, die op een desbetreffende adverten
tie van dokter De Wit had gereflecteerd, hoewel hij op dat
moment de rijkunst nog niet machtig was (zie kader).
Dokter Jan Koppen was de eerste Graftdijker arts met een
eigen auto. In de jaren voor de tweede wereldoorlog zelfs
een fraaie Pontiacvoorzien van radio. De antenne daarvan,
zo is me verteld, liep horizontaal midden over het dak van
deze auto.
Gebruikelijk was dat de dokter eens in het jaar zijn reke
ningen stuurde, zoals ook de ambachtslieden dat deden. De
welstand van de dokter werd bepaald door de welstand van de
streek, die in dit geval voornamelijk door boeren en tuinders
werd bewoond. Die welstand was niet groot. Zo kwam het
veelvuldig voor dat de doktersrekening niet werd voldaan.Cert-
voudig doordat men die niet kon voldoen.
Dit had tot gevolg dat een soort afbetalingssysteem werd
ontwikkeld: de bode van de dokter verkocht "Takjes" voor
een kwartje, waarmee dan de rekening kon worden betaald. 'Iet
was eigenlijk een mengsel van sparen en afbetalen. Deze rege
ling werd het begin van het ziekenfonds, dat in oorsprong
Nico werd chauffeur, maar kon nog niet rijden...
Nico van der Hoff woonde in Doesburg, toen hij in een
krant de advertentie las, waarin dokter De Wit te West-
Graf tdijk een chauffeur vroeg. Hoewel hij de rijkunst
niet machtig was, schreef hij op de advertentie en werd
aangenomen. Hij vroeg echter, alvorens met de dokter
de praktijk in te gaan, eerst de auto eens te mogen bekij
ken. Dat werd toegestaan en Nico ging aan het proberen.
Met gevolg dat hij, met het nodige lef maar ook met in
wendige bibberaties kort erna de dokter op zijn eerste
rit door de praktijk begeleidde."Ik was banger dan
de dokter", vertelde hij op latere leeftijd aan zijn zoon
Wim, van wie we dit verhaal vernamen.
Nico van der Hoff nam later, in de jaren na de eerste
wereldoorlog, de rijwielzaak over van Klaas Groot (die
zich te Alkmaar ging vestigen), begon tevens een taxi
bedrijf en nog weer later de "Eerste Graftdijker Autobus
Onderneming"EGAOwelke tot 1941 heeft bestaan.