6
door de afdeling pioniers als oefenobject is gebruikt en al
dus meermalen opgeblazen. Een ietwat roemloos einde, maar
uit historisch oogpunt bezien toch waard om alsnog te worden
vermeld.
P.J.N.Leguit.
Op deze foto passeert locomotief 16, "Generaal De Wet"
geheten, de oude brug no.11 bij Schermerhorn
De locomotieven 14, 1L> en 16 waren genoemd naar de helden
uit de Transvaalse vrijheidsstrijd. De lager genummerde,oude
re locomotieven waren genoemd naar de dorpen die aan de
tramweg van Amsterdam tot Alkmaar waren gelegen. De nummer
12 bijvooorbeeld was de "Schermerhorn". Een model ervan,
gebouwd door de heer Jan van Egmond in de Beemster, bevindt
zich in het museum "Betje Wol ff te iliddenbeemster
De locomotieven 1 tot en met 16 waren, als de tramtrein wat
zwaar belast was, bijvoorbeeld op dinsdagmorgen, als er vee
wagens aangehaakt werden, op weg naar Purmerend, soms niet
bij machte in één keer de helling naar de kruin van de
Beemsterdijk te "nemen". Vandaar dat in 19(j3 de zwaardere
"President Kruger"(14)"President Steyn"(15) en "Generaal
De Wet"(16) werden gebouwd.Het waren machines met een dienst
gewicht van 14,6 ton. Ze werkten met een maximale stoomdruk
van 14,4 atmosfeer.