24 februaridag van „heilig" vuur
17
3n kleding
snomenom
en daarna
•s ook een
i verboden
ak van 25
de Wierin-
dat willen
fgoederen:
opgedaan
pondmaar
ils, om te
okaal. 150
eel vuile,
e volgende
gaan om
en. Jan en
en 1 kilo
in plaats
msmiddelen
"we 2000
per stuk.
vijfduizend
t
e Beemster
n ook veel
ip de bon.
>riefje.Bo-
volgt)
aar mensen
ouden met
'het leven
vormgeven
vrijen en
liniaturen.
a drinken,
over massacultuur, over de taal van tieners en het dialect
van een streek.
Talloze particulieren en organisaties houden zich met
aspecten van volkscultuur bezig, zoals spel, mode, wonen,
muziek, sieraden, kindercultuur, normen en waarden, volks
geloof, feesten, tuincultuur, hygiene enz. Dit gebeurt ech
ter vaak zonder op de hoogte te zijn van eikaars activitei
ten.
Ket Informatiecentrum Volkscultuur wil al deze gegevens
graag opnemen in zijn uitgebreid adressenbestand. Omroepen,
kranten, musea, verenigingen en dergelijke kunnen hiervan
gebruik maken voor bijvoorbeeld uitzendingen, artikelen en
tentoonstellingen. Bovendien gebruikt het Informatiecentrum
Volkscultuur het bij zijn eigen werk: het beantwoorden van
vragen, het uitgeven van publikaties, het organiseren van
lezingen, tentoonstellingen en cursussen.
Wilt u uw gegevens laten opnemen in het adressenbestand,
dan kunt u contact opnemen met het Informatiecentrum Volks
cultuur, Lucasbolwerk 11, 3512 Eli Utrecht, tel. 030-319997
(iedere werkdag tussen 9.00 en 17.00 uur bereikbaar).
net vorenstaande persbericht van het Informatiecentrum
Volkscultuur kan je aan het nadenken zetten. Zo is voor mij
bijvoorbeeld de datum 24 februari een datum waaraan herinne
ringen kleven. Niet doordat het de geboortedag is van wijlen
Jan Boon, hoewel het in de tradities van De Rijp daardoor een
dag is waarop de commissarissen van zijn Maatschappij tot Be
vordering van de Nijverheid in vergadering bijeen plegen te
komen. Nee: 24 februari was in mijn jongensjaren de jaarlijk
se beken-dag. Die avond laaiden de bekenvuren hoog op.
Als het althans niet regende en de brandstof niet te nat
was. Anders werd het bekenrook.
Bekenen (de eerste lettergreep moet klinken als met"ee") is
waarschijnlijk van een zelfde traditie als de paasvuren in
het oosten des lands. De bekenfik werd vanouds gestookt
in West- en Oost-GraftdijkDe Woude, Marken-BinnenSpijker
boor, waarschijnlijk ook in Knollendam (maar daarvan ben ik
niet zeker) en in de Starnmeer. In Jisp was het evenement
onbekend, althans in de jaren '50 en naar mij bleek tijdens de
Koreaanse oorlog, had men ook in De Rijp er nooit van ge
hoord. Ik vermoed: ook in Graft niet, anders zouden Rijpers