16
in De Rijp een angstige dag.
De Duitsers hebben bij Pauw Bakker alle huisraad en kleding
weggehaald en Pauw Bakker en zijn vrouw gevangen genomen,om
dat hun zoons de vliegers hadden geholpen hadden en daarna
gevlucht waren. Zoals men zegt hadden de Duitsers ook een
radiotoestel gevonden bij Bakker. Het is al jaren verboden
een radiotoestel in huis te hebben.
Aardappelen worden nu verkocht voor 200 de zak van 25
kg.
3 maart. Dirk is 27 februari met een collega naar de Wierin-
germeer gewwest om tarwe. Niet voor geld, want dat willen
de boeren daar niet hebben, maar voor lijfgoederen:
sokkenschoenen en kleding. Hij heeft 55 pond opgedaan
en is er 2 dagen geweest. Zijn collega had 160' pond, maar
die had dan ook nieuw ondergoed en nieuwe bretels, om te
ruilen. Ze hebben een nacht geslapen in een gymlokaal. 150
mensen in het stro. Mensen van allerlei slag.Ook heel vuile.
Ze kwamen 's avonds ruim 8 uur in De Rijp en zijn de volgende
morgen naar Amsterdam gegaan. Duizenden mensen gaan om
eten uit. We krijgen bijna niets meer op de bonnen. Jan en
ik krijgen nu 1 brood van 8 ons in de hele week, en 1 kilo
aardappelen.Er wordenveel suikerbieten gegeten, in plaats
van aardappelen. De prijzen van klandestiene levensmiddelen
worden steeds hoger. Stroop 40 per pond; tarwe 2000
per mud, dat is 150 160 pond; eieren 3 per stuk.
Voor een nieuw ameublement betaalt men drie- tot vijfduizend
gulden en dan is het nog van heel slechte kwaliteit...
s Morgens vroeg gaan mensen uit het dorp in de Beemster
bomen omzagen, om brandhout te hebben. Er worden ook veel
schapen gestolen. Wij krijgen geen vlees meer op de bon.
Alleen zieken kunnen vlees kopen, op een doktersbriefje.Bo
ter en vet zijn alleen nog klandestien te koop.
(slot volgt)
ADRESSEN VOLKSCULTUUR GEZOCHT
Het Informatiecentrum Volkscultuur is op zoek naar mensen
die zich op een of andere manier bezi g houden met
volkscultuur.Dit beslaat het brede terrein van "het leven
van alledag": de manier waarop mensen hun leven vormgeven.
Volkscultuurkan varieren van gebruiken rondom vrijen en
trouwen, tot een verzameling bidprentjes of stoomminiaturen.
Het kan gaan over de manier waarop we eten en drinken,