s Woe s - veel /aarts 1. Ech- ide an de Dirk maan- stukje 1 ve r - :ten R.O- r op toen tuten ;en estor t. dden". ïio wat d.' Wie ;nder elde iuide- ïger 2 St. nemer, icht geks rich- l, zon- terug e hei- 9 ïge massa tot op grote hoogte. Boven Nigtevecht ontdekte Van Ulsen een vliegtuig ca. 1500 meter lager. Hij dook er op af, zag dat het een Nederlands toestel was en trok weer op. Ontdekte ?nög een vliegtuig, wat in noordelijke richting vloog, achtervolgd door de jager D XXI. Hij dook op het onbekende toestel af en herkende het, op 6 00 meter afstand eveneens als een D XXI. Deze kwam, stij gend, recht op hem af. Een botsing was het gevolg, waar bij de G 1 het kielvlak en richtingroer van de rechter staartdrager verloor. Het hoogteroer was zwaar be schadigd. Door gas terug te nemen kon Van Ulsen voorko men dat zijn toestel bleef stijgen. Hij meende zo wel naar Bergen terug te kunnen keren om er te landen. Een schijn- landing op 3000 meter hoogte leerde hem echter dat dit veel te riskant was. Hij gaf sergeant Lok met gebaren opdracht te springen. Toen hij zelf er uit wilde, en daar toe het toestel op de rug wilde manoevreren, bleek dat onmogelijk. Tenslotte manoeuvreerde hij het vliegtuig in een duikvlucht voorover, na de motoren te hebben uitge schakeld. Hij werd door die beweging uit zijn stoel getild, maar bleef met een voet in het voetenstuur haken, kwam plat achterover en gedeeltelijk buitenboord te hangen. Pas nadat hij met zijn vrije voet een harde trap gaf, waar door de stuurknuppel werd geraakt, maakte het vlieg tuig een scherpe wending waardoor de vlieger uit het toestel werd geslingerd. De D XXI had na de botsing vrij normaal kunnen door vliegen en maakte een geslaagde landing op Schiphol. ÜS9 .i4 f <r Ni

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1989 | | pagina 11