17
haar, waarop een pet met een leren klep. Een stem als
kanon. Dat was Kanger. Voor de reddingsboot had men
meest mannen die de zee bevaren hadden en het vak ken
den. Kanger was geen zeeman. Hij was kuiper van zijn
vak en hij kon ook niet zwemmen. Toch nam hij altijd
zijn plaats in, in de boot.
Hij had medailles en oorkonden, van koning Willem III,
van Victor Emanuel, koningin Victoria en anderen. Ik heb
ze gezien en gelezen; alle uitgereikt voor redding van
schipbreukelingen.
Eén voorval uit zijn leven ga ik u vertellen. Er was weer
een schip in nood (dat was de Rijper haringbuis. CB). De
reddingboot moest uit en Kanger nam ook zijn plaats in.
Dat gebeurt natuurlijk altijd met storm en onweer. Zwaar
werk, gevaarlijk werk, maar hun arbeid werd beloond. Ze
kregen 12 schipbreukelingen te pakken.
De terugtocht werd aanvaard. Daar klinkt een schreeuw:
"O Heer, help mij". Even stilte en dan weer: "O Heer,
help mij.' De schipper zegt:"Ik kan niet terug. Ik kan
niet zoveel mensen wagen voor één man".
Het gaat zó in zijn werk: de reddingboot kan meestentijds
niet langszij het wrak komen. Dan zou de boot te pletter
slaan. Dus wordt een lijn over geschoten. Een pijl met
een lijn er aan. Die lijn wordt op het wrak vastgemaakt
en daarlangs klauteren de schipbreukelingen naar de red
dingboot.
Zo was er ook toen verbinding gemaakt en die verbinding
was er nog.
De schipper had gelijk, maar Kanger kon het niet hebben.
Hij deed zijn jas uit, pakte de lijn vast en jomte (Hollumer
uitdrukking, vgl. het Engelse "jump" springen) over
boord, zo langs het touw bereikt hij het wrak, maar ziet
geen mens. Hij roept :"Waar zit je toch, kerel En ja
wel, de man hing ondersteboven in de mast.
Als een schip zinkt, klautert men vaak in de mast, maar
daar kan men zich op den duur niet staande houden. Daar
om bindt men zichzelf vast.
Zo had ook deze man gedaan, maar toen hij zich wilde
vrij maken, was hij getuimeld en hing nu aan zijn benen
in het want. Het schip lag op zij. Kwam er nu een golf,
dan ging hij kopje onder, rees dan weer uit het water en