HET VERGAAN VAN D E HARINGBUIS D'VREEDE lfe Kaptein, H.J.M. (198b)Schermereiland uit de schemer, dl. I, Heiloo (ongepubliceerd manuscript) Meddens, H. (1972), De Rijp: hondenwagens stapvoets, Purmerend Meddens, H. (1980), Notities aangaande het beste dorp in Holland PragtJ.M.C. (1987), De Eilandspoldereen archeologische kartering, inventarisatie en waardering, R.A.A.P. rapport nr12, Amsterdam Vos, G.A., en ChrEyerman (1975), De bodemgesteldheid van de Eilandspolder, Mededelingen van de Stichting voor BodemkarteringBoor en Spade 19, pag. 98-108 Wagenaar, K. en J.A. van de Hurk (1977), Ruilverkavelings- gebied EilandspolderBodemgesteldheid en bodemgeschiktheid, StiBoKa-rapport nr1282, 2 dln., Wageningen Kaartboek van de Uitwaterende Sluizen van Kennemerland en West-Friesland anno 17b5 (opname vanaf 1661), door J.J. Dou In het museum op Ameland bevindt zich het naambord van een haringbuis uit De Rijp. In gouden letters staat op zwarte ondergrond: D, VREEDE 63. Dat naambord is op Ameland terecht gekomen doordat de ze Rijper haringbuis er voor de kust van het eiland is vergaan, in de stormnacht van 16 november 186 E De op varenden zijn gered door de bemanning van de Amelander roei)reddingboot. Onder hen ook de kapitein, een zekere D. Booneveld. Vermoedelijk is die van het eiland Marken afkomstig geweest. De naam Boneveld komt daar ook nu nog voor. Een krante-artikeltje uit 1935 herinnert aan de redding van de opvarenden van D, Vreede in 1861, in het bijzonder één van hen, die afkomstig was van Marken. Of dat de kapitein was, vermeldt het artikel niet. Wel dat hij als laatste werd gered door de Amelander Lolke Kanger, van Hollum. Een zekere B. Z. verhaalt daarover in het kante artikel: "Toen ik nog een jongen was, was hij een oud man, over de tachtig. Forse brede kerel, breed gezicht met grijs

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1988 | | pagina 18