HET VERGAAN VAN D E
HARINGBUIS D'VREEDE
lfe
Kaptein, H.J.M. (198b)Schermereiland uit de schemer, dl.
I, Heiloo (ongepubliceerd manuscript)
Meddens, H. (1972), De Rijp: hondenwagens stapvoets,
Purmerend
Meddens, H. (1980), Notities aangaande het beste dorp in
Holland
PragtJ.M.C. (1987), De Eilandspoldereen archeologische
kartering, inventarisatie en waardering, R.A.A.P. rapport
nr12, Amsterdam
Vos, G.A., en ChrEyerman (1975), De bodemgesteldheid van
de Eilandspolder, Mededelingen van de Stichting voor
BodemkarteringBoor en Spade 19, pag. 98-108
Wagenaar, K. en J.A. van de Hurk (1977), Ruilverkavelings-
gebied EilandspolderBodemgesteldheid en bodemgeschiktheid,
StiBoKa-rapport nr1282, 2 dln., Wageningen
Kaartboek van de Uitwaterende Sluizen van Kennemerland en
West-Friesland anno 17b5 (opname vanaf 1661), door J.J. Dou
In het museum op Ameland bevindt zich het naambord
van een haringbuis uit De Rijp. In gouden letters staat op
zwarte ondergrond: D, VREEDE 63.
Dat naambord is op Ameland terecht gekomen doordat de
ze Rijper haringbuis er voor de kust van het eiland is
vergaan, in de stormnacht van 16 november 186 E De op
varenden zijn gered door de bemanning van de Amelander
roei)reddingboot. Onder hen ook de kapitein, een zekere
D. Booneveld. Vermoedelijk is die van het eiland Marken
afkomstig geweest. De naam Boneveld komt daar ook nu
nog voor.
Een krante-artikeltje uit 1935 herinnert aan de redding
van de opvarenden van D, Vreede in 1861, in het bijzonder
één van hen, die afkomstig was van Marken. Of dat de
kapitein was, vermeldt het artikel niet. Wel dat hij als
laatste werd gered door de Amelander Lolke Kanger, van
Hollum. Een zekere B. Z. verhaalt daarover in het kante
artikel:
"Toen ik nog een jongen was, was hij een oud man, over
de tachtig. Forse brede kerel, breed gezicht met grijs