8 oretici Van der Goes en Pannekoek en de eerste "rode" wethouder in Nederland, Wibaut: zij allen legden, gerugge- steund door Saks, de grootste marxistische theoreticus in Nederland, Troelstra en de zijnen het vuur na aan de sche nen. De politici immers hadden de neiging, door de nood des volks gedreven, meer de maatschappelijke hervorming dan de maatschappelijke omwenteling na te streven. Hier tegen stelden Saks en zijn mederedacteuren zich krachtig te weer. Niet de afgebeulde arbeiders, maar de vermeende wetenschappelijke waarheid had onze Pieter naar het mar xisme gedreven. In zijn artikelen, waarvan de belangrijk ste later in twee delen zijn gebundeld onder de titel "Socia listische Opstellen", toont hij zich als de "grote peuterkun dige" van Marx' leerstellingen. Saks, die als apotheker de kost verdiende, beschouwde deze als een doktersrecept, waarbij de geringste afwijking een dodelijke afloop tot ge volg had. Communisme Toch had hij de volgende scheuring binnen de beweging niet gewenst. De zwerende etterpuist brak open toen fanatici van een jongere generatie Troelstra te ver de hoek in dre ven. In 1909 traden zij uit de partij en stichtten een nieuwe: de Sociaal Democratische Partij (SDC, de latere CPN). Als principieel marxist trad ook Saks toe tot deze eerste com munistische partij ter wereld. Hij ontwierp zelfs het nieu we partijprogramma. Hij had zich echter in het democra tische gehalte van de nieuwe partij vergist. Hij had de SDAP verlaten wegens Troelstra' s intolerante houding je gens kritische dwarsliggers. Toen Saks in 1914 bij het uit breken van de eerste wereldoorlog pleitte voor de verdedi ging van het vaderland, werd zijn stukje niet in de Tribune, de partijkrant van de SPD, opgenomen. Zo werd Saks de eerste intellectueel die op grond van onverdraagzaamheid de SPD verliet. Socialisme en communisme zijn sindsdien andere wegen ingegaan dan Saks wilde bewandelen. Zijn koppige geloof in het orthodoxe marxisme en zijn pleidooi voor vrijheid van meningsuiting maakten hem tot een vereenzaamde toe schouwer van beide stromingen. Terugkijkend kan men zijn democratisch-marxisme be schouwen als wat later "communisme met een menselijk gezicht" zou worden genoemd. Had men toentertijd al deze

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1987 | | pagina 10