STOF TOT NADENKEN Terugblikken -bijna overmand door het verlangen om nostalgische hoogetepunten te beschrijven- op drie jaar beheerderschap van museum "In 't Houten Huis" is een belangrijk facet bij het vieren van een jubileum. Voor wat mij betreft liggen er een groot aantal anekdotes voor in het geheugen. Graag wilde ik U hierop trakteren, ware het niet dat een plotse linge inval mij daarvan weerhield. Het "hier-en-nu" van het Rijper Museum -want ook dat is door de steeds wisselende tentoonstel lingen een van de in het oog springende facetten van dit karakteristieke museum met al zijn en thousiaste, onbezoldigde, oudheidkundige "sup poosten"- heeft het tenslotte gewonnen. Graag wil ik -omdat mijn huidige belangstelling dat nu eenmaal aangeeft- een aspekt van het mu seum belichten dat met een mooi woord "evokatief" genoemd wordt. Al datgene dat het schilderachtige museum, zijn beheerders, bestuur en zijn kollek- tie in de loop der tijd heeft opgeroepen. Opgeroe pen bij de minnaars van lokale geschiedenis, maar meer specifiek bij (eigentijdse) beeldende kunstenaars Zo denk ik aan de man die -hartje winter- achter het museum blauwbekkend in 17e eeuwse bistre- techniek het museum en de buurtjes daarachter vereeuwigde. Deze kunstenaar liet zich zoals zovelen (denk aan de Spaarmannetjes en Luis Fileer) inspireren door De Rijp. Ik heb het over Fred Fritschy van wie wij een tekening lieten opnemen op de laatste pagina van het boek over Jan Az. Leeghwater. Helaas zonder hem met name te vermelden, zodat een ieder dacht dat wij een tekening van de oude meester zelf hadden laten - 17 -

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1987 | | pagina 19