de gereformeerde predikanten van De Rijp naar grotere plaatsen. Daaruit mag blijken dat men zich in De Rijp steeds predikanten kiest die blijk geven van begaafd redenaarschapOok in het classicaal bestuur werd dat blijkbaar zo gezien. Toen op zeker moment een student te Graft als predikant werd beroepen, vond men dat hij eigen lijk niet aan de eisen voldeed. Hij moest zijn preek overdoen, waarbij van de zijde van de classis gesteld werd of dit nu wel een goede predikant was "voor een zo treffelijke kerk als te Graft". Gereformeerde ouderlingen en diakenen werden benoemd uit de sociale elite: zij bekleedden ook functies in het openbare leven, zoals die van schepenen. De gereformeerde kerkeraad houdt zich /ooral bezig met kerkelijke tucht. Daarbij blijkt dat men in Graft veel geduld had, doordat de ouderlingen soms jarenlang de "onverbeterlijken" steeds weer bezochten. Mogelijk is de beschouwende invloed van de 17e eeuwse dopersen hierin merk baar Niet meer gooien Liesbeth Geudeker komt in haar scriptie tot de conclusie dat er ook anderzins sprake is van een vooruitgang in beschaving, namelijk daar waar het de instructie van de schoolmeester betreft, in Graft. Anno 1622 maakt die instructie er nog ge wag van dat de schoolmeester onder andere geen boeken naar de kinderen mag gooien "zoals voor dien". De instructie van 1639 bevat eveneens die bepaling, maar dan zonder de toevoeging "als voorzien" en in de herziene instructie van 1653 is het hele artikel niet meer opgenomen. Er blijkt voorts dat men bij het aannemen van nieuwe lidmaten meer onderzoek verrichtte naar de levenswandel van de kandidaten dan naar hun bijbelse kennis. Ook de doopsgezinde leraren Dooregeest en Posjager schrijven dat de gerefor meerden "goede lieden" waren. De doopsgezinden en gereformeerden leefden op het Schermerei1 and 6 L

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1986 | | pagina 8