ingangen van boven tot beneden zijn dicht gespijkerd en dat de pastoor is gewaar schuwd er geen vergaderingen meer te houden. De baljuw stuurde aan de Staten een schrif telijk verslag, waarin hij verwees naar het certificaat van de schout. Hij voegt daar bij zijn excuus voor het niet persoonlijk verschijnen "lek en soude meede niet naegelaeten heb ben persoonlijk voor UEdel Moogende te verschijnen; dan mijn dispositie en laet het (Godt beter't) gans niet toe, zulex dat ick op en af van den wagen niet en kan koomenDaeromme ick verhoope ende ook vastelyck vertrouw dat voorz. mijne excuse bij UEd. Moge naer haere gewoonlycke goedertierenheyt ende discretio in sulcke agtinghe sal worden genoome." Geld_dat stom is.... Als de plakkaten zo streng waren uitgevoerd als ze waren gesteld, zou het katholicisme uit ons land op de duur verdwenen zijn. Veelal waren baljuws, schouten en schepe nen verdraagzaam en lieten ze de katholieke praktijken oogluikend toe. Als er klachten kwamen moest er wel opgetreden worden, maar de vonnissen waren vaak mild of werden niet ten uitvoer gelegd. In later tijden lieten de ambtenaren zich belonen voor het ongestraft laten van over tredingen. Aanvankelijk alleen clandestien, maar langzamerhand werd dit als een normale zaak gezien. Dit stelsel, hoe corrupt dan ook, bood de katholieken in elk geval meer veiligheid. Men sprak hierbij van admissiegelden, die werden betaald voor het toelaten van een nieuwe pastoor of voor het openen of ver-

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1984 | | pagina 15