het eiland afgenomen doordat deze veel land verzwolgen en doordat men oud land nodig had voor de drooglegging van deze meren. Anderzijds won men land door de bedijking van de Noordeindermeer en Sapmeer in 1651 en de Graftermeer in 1849. Allen loosden zij hun water op de Eilandspolder. Drie eeuwen lang drukten vijf molens hun stempel op het landschap, totdat zij moesten wijken voor het stoom gemaal, dat op zijn beurt weer plaats moest maken voor een electrisch gemaal. Twee molens staan er nog en worden als woning verhuurd. Een tijd lang waren de stoomtram Alkmaar-Purmerend en de Alkmaarse Packetboot, op zichzelf al nieuwigheden, niet uit het landschap weg te denken totdat de maatschappij een sneller vervoer eiste en de aanleg van de S10 het landschap veranderde. Kijkt men nu naar andere polders in Noord-Holland, dan hebben zich in de Eilandspolder over het algemeen dezelfde veranderin gen voltrokken die men elders, op nagenoeg dezelfde tijdstippen, ook vindt. En zo zullen er vermoedelijk nog volgen, voor een deel, net als vroeger, onder druk van een veranderde samenleving. Helga Danner Geraadpleegde werken: 0. Opperman, Fontes Egmondenses. Mr. G. de Vries Az.,Het dijks- en molenbestuur in Noord-Hollands Noorderkwar tier onder de grafelijke rege ring en gedurende de Republiek H.S. Danner, Inventaris van het oud-archief van de Eilandspolder. - 12 -

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Een Nieuwe Chronyke van het Schermereiland - Graft-de Rijp en Schermer | 1983 | | pagina 29