het eiland afgenomen doordat deze veel land
verzwolgen en doordat men oud land nodig had voor
de drooglegging van deze meren. Anderzijds won men
land door de bedijking van de Noordeindermeer en
Sapmeer in 1651 en de Graftermeer in 1849. Allen
loosden zij hun water op de Eilandspolder. Drie
eeuwen lang drukten vijf molens hun stempel op het
landschap, totdat zij moesten wijken voor het stoom
gemaal, dat op zijn beurt weer plaats moest maken
voor een electrisch gemaal. Twee molens staan er nog
en worden als woning verhuurd. Een tijd lang waren
de stoomtram Alkmaar-Purmerend en de Alkmaarse
Packetboot, op zichzelf al nieuwigheden, niet uit
het landschap weg te denken totdat de maatschappij
een sneller vervoer eiste en de aanleg van de S10
het landschap veranderde. Kijkt men nu naar andere
polders in Noord-Holland, dan hebben zich in de
Eilandspolder over het algemeen dezelfde veranderin
gen voltrokken die men elders, op nagenoeg dezelfde
tijdstippen, ook vindt. En zo zullen er vermoedelijk
nog volgen, voor een deel, net als vroeger, onder
druk van een veranderde samenleving.
Helga Danner
Geraadpleegde werken:
0. Opperman, Fontes Egmondenses.
Mr. G. de Vries Az.,Het dijks- en molenbestuur
in Noord-Hollands Noorderkwar
tier onder de grafelijke rege
ring en gedurende de Republiek
H.S. Danner, Inventaris van het oud-archief
van de Eilandspolder.
- 12 -