tot op heden heel gebruikelijk is. Wel voegt hij daaraantoe dat, volgens een verklaring in 1525 van die bewo ner uit Camp, die werkers niet betaald werden, dat is vreemd, tenzij Magdalena van Waardenburg lijkt verder zonder twijfel de eigenares van een eerste bouwsel 'aan den Helder' te zijn. Het waarom wordt niet beant woord, en wie was zij echt? De wellicht meest geciteerde, en vol gens mij de beste informatieverstrek- kende 'Helderse' geschiedschrijver uit het verleden, van Dam den Bouw meester, leverde in 1847, dus ver na de 'Franse' tijd, o.a. de volgende teksten: Wat de naamsoorsprong van het woord Helder zijis niet met zekerheid te bepalen, en wat men er ook van zegge, het berust alleen op gissingen. Van ouds werd Egmond genoemd Hal len, Sinechum of Hecmunde: den Hel der nu als eigendom van de Graven van Egmond kan dan ook wel deszelfs naam van eerstgenoemd woord Hallen afgeleid hebben, als zijnde naderhand door verbastering, genoemd woord in de uitspraak overgekomen, veranderd in Helder. Hij zocht een verklaring voor Helder in een verbastering van de taal, en Hal in het bijzonder. In zijn boek 'Husidina' volgt onze huidige beste geschiedschrijver drs. Jan Bremer zijn vriend en leermeester Henk Schoorl in de verklaring van het woord Helder. Helder zou afstammen van kwelder, en volgens Henk Schoorl in zijn even imposante boek '600 jaar water en land', zou dat weer afstam men uit het Oost - Friese waddenge bied waar kwelder heller wordt genoemd. Maar kwelder stamt toch af van quelder, en dat is toch ook gors, of schors, en zelfs schol, ofwel een buitendijks gebied dat bij gemiddeld hoogwater onderloopt. Daar ga je toch niet zonder reden wonen? In Levend Verleden van maart 2016 rea geert Jan Keuken daarom uitgebreid op de verklaring van Helder en Heller. Kwelder is volgens hem niet goed; de juiste verklaring zit in de naam Hel(re). Daarmee komt hij bij 'elders' terecht; die andere buurt. Professor doctor Arnold Cornells (1934-1999) In 1995 heb ik het geluk gehad om ken nis te maken met Arnold Cornelis. Hij was een robuuste Zeeuw die geweldig kon vertellen. Arnold was doctor in de wijsbegeerte aan de Universiteit van Gent. Hij doseerde o.a. filosofie aan de Universiteiten van Gent, Amsterdam en Groningen. Hij is de auteur van een lijvig boekwerk: 'Logica van het gevoel'. In dat boek geeft hij in hoofdstuk XXI een uitgebreide verhandeling hoe wij vanuit het verleden in onze taal met elkaar en met het water verbonden zijn. Zo komt hij van Neeltje Jans in de Oos- terschelde uit bij de godin Nehalennia. Honderden offerstukken aan die meer dan een millennium vergeten godin zijn bij de Schaar van Colijnsplaat uit de Kaart van Huisduinen, Den Helder en het Nieuwediep door Ir. J.F.W. Conrad, samengesteld uit kaarten van Adrianus Anthony uit 1571, J. Müller uit 1702 en C. van der Sterr uit 1866. Uitgave circa 1870. (NL-HlmNHA_51000580) 25 tiSfe».

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2019 | | pagina 25