zo snel mogelijk terug. Even voorbij Oudeschild zagen wij drie vliegtuigen over Den Helder aankomen, recht op ons af Wij volgden hun bewegingen en hoorden dat het geschut in Den Helder op zijn post was. Vlak daarop zagen wij één van de vliegtuigen naar bene den duiken. Het bleek aangeschoten en dook gelukkig door tot het onder water verdwenen was. Kort daarna begon ook het tweede vliegtuig rare buitelin gen te maken. Even later ging het voor goed omlaag. Het derde toestel, even eens aangeschoten, vluchtte over Texel. Zonder stoornis bereikten wij de haven van Den Helder' Een rampzalige dag De 14e mei was het ongewoon druk in de haven, er ging ontzaglijk veel marine-volk naar de schepen. s Mid dags om vier uur zagen we veel oor logsschepen in grote haast naar buiten varen.... Tegen zeven uur kreeg ik bericht dat H.M. Johan Maurits van Nassau bij Callantsoog door vliegtui gen tot zinken was gebracht.' Zo begint schipper Coen Bot zijn verhaal over de verschrikkelijke meidag waarop Nederland capituleerde. Toen de reddingboot het mijnenveld bij het Schulpengat gepasseerd was, zagen ze 'Hr.Ms. G13' aankomen. Die had 45 gewonden van de 'Johan Mau- rits' opgenomen waaronder veel zwaargewonden. De 'G13' wilde graag uitwijken naar Engeland en droegen de gewonden over aan de reddingboot. En daar ging de 'Dorus Rijkers' met al die verkleumde en gewonde schipbreuke lingen aan boord. En ondanks de capitulatie kregen ze op weg naar Nieuwediep toch nog een aanval van Duitse vliegtuigen te doorstaan. Een bom kwam op 10 meter afstand van ons in het water terecht en onze Dorus Rijkers' werd zo hevig opzij gesmeten, dat het leek of de motor eruit zou springen,' volgens Bot. Tenslotte bereikte men toch de lig plaats van de reddingboot in de haven. De nietgewonden konden van boord, de gewonden moesten aanvan kelijk blijven: de ziekenhuizen waren overvol en er waren nauwelijks ver voersmogelijkheden. In de stad was het een chaos: 'wie niet weggegaan was zat in een schuilkelder.' De in 1914 in dienst gestelde torpedoboot 'Hr. Ms. G13' aan de kolenlaadsteiger in de Helderse haven. Ze week op 14 mei 1940 naar Engeland uit en werd vervolgens overgedragen aan de Engelse marine. Het schip werd in 1943 gesloopt. De reddingboten werden wit geschilderd met een rode band op de romp en rode kruizen op dek en stuurhuis. Zo waren ze herkenbaar als hospitaalschip om te voorkomen dat ze zouden worden aangevallen. Alleen aan de haven was het een drukte van belang. Ook ik was door tal van mensen aan gehouden die mij vroegen om hen weg te brengen (naar Engeland). Er werd ons veel geld geboden voor de over tocht, maar ik heb steeds geweigerd.' Varen in oorlogstijd Al gauw werden de gebouwen van de marine door de Duitsers in beslag genomen, de haven werd militair ter rein en de mannen van de redding boot ontvingen hun instructies van de Duitse marineautoriteiten. 'Het frisse blauw van onze boot werd nu, als de particuliere hospitaalsche pen, wit overgeschilderd met een hori zontale rode band tussen de waterlijn 15

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2019 | | pagina 15