ff
L
r
A. Jk
Stuurman Sander Oostendorp.
Dat zag men bij de Helderse krant
toch anders:
'De plek waar de sloep door de red
dingboot werd opgepiktwas zeer
gevaarlijk. Bij vallend water zou het
vaartuig grote kans hebben gemaakt,
om te slaan. Het was voor de redding
boot zelf een hachelijke onderneming
zich in dit water te wagen, maar Coen
Bot en zijn mannen zijn niet spoedig
bevreesd..
De bemanning tijdens deze reis
bestond uit: J.A. Oostendorp (stuur
man), R. Eelman (motordrijver) en C.
Bijl, K. Bijl, W. de Boer en P. Bot
(matrozen).
Een 'misse' reis in de zware storm
van 4 oktober 1934
Schipper Coen Bot sprak zelfs van
een vliegende storm. Ze waren op weg
naar het Duitse stoomschip 'Biskaje'
uit Hamburg toen de reddingboot via
de zojuist verkregen radiotelefonie-
installatie bericht kreeg van het licht
schip 'Haaks' dat daar een schip 'twee
rode lichten boven elkaar voerde'. Dat
was het sein dat het schip onbestuur
baar geworden was. In de buurt geko
men van het ongelukkige schip schoot
er nog één rode kogel de lucht in.
Toen was het over. Het schip was
zojuist ten onder gegaan. Later bleek
dat slechts één opvarende van het
Belgische stoomschip de 'Charles
Motordrijver Reijer Eelman.
José' de ramp had overleefd.
De kapitein van het gezonken schip
was de volgende ochtend door een
Duits schip opgepikt uit een sloep. Hij
was vlak voor zijn schip kapseisde in
zee gesprongen en naar een losgesla
gen sloep gezwommen. De overige
bemanning (9 personen) is verdron
ken, maar niemand wist precies hoe.
Het stoomschip 'Biskaje' was uitein
delijk de storm goed doorgekomen.
Op jacht naar een 'dodenschip'
'Het zou te eentonig worden om bij alle
'kleine' reddingen stil te staan'. Zo meent
Coen Bot bij het begin van een verhaal
uit 1935 dat hij omschrijft als 'een avon
tuur dat waarschijnlijk enig is in de
annalen van het reddingwezen op onze
kust'. Op gevaar af eentonig te worden
wil ik toch graag heel kort even de
belangrijkste tochten van de redding
boot in het jaar 1935 vermelden.
Op 12 januari 1935 werd hulp gebo
den aan de HD26 (schipper H.J. Bais)
die in het Molengat in moeilijkheden
was geraakt. Een maand later, op 2
februari, werden twee jongens van
een vlet gehaald in de omgeving van
Den Oever. Veel ernstiger was de situ
atie op 4 december 1935 toen het
Zweedse s.s. 'Menja', geladen met hout
en bemand met 15 koppen, lek raakte
bij de Terschellingerbank. Men pro
beerde Nieuwediep te bereiken, doch
ter hoogte van de Haaksgronden werd
de situatie zo precair dat 11 man per
sloep probeerden de vaste wal te
bereiken, hetgeen gelukte.
Toen de reddingboot bij de 'Menja',
Een aantal mannen van de ss 'Menja', die met een sloep naar de wal roeiden, werden
bij Huisduinen door Chef Kreuger uit het water gehaald en naar zijn restaurant
Dennenheuvel gebracht, waar ze voor de kachel weer bijkwamen. Chef Kreuger is
hier later voor onderscheiden.
18
i
A