"Plan ter dekking en verdediging tegen vijandlijke aanvallen van's lands zeehaven het Nieuwe Diep aan den Helder". Ontwerp van Jan
Blanken, 1803. (Nationaal Archief)
ledig nieuwe verbinding tussen de
naoorlogse Nieuwe Haven en de stad
tot stand. Een nieuwe haven voor een
nieuwe vloot met alweer grotere sche
pen. Dat hoorde bij die wederopbouw
van Den Helder. De motor daarachter
was staatssecretaris Henricus Cornelis
Willem Moorman (1899-1971) die in
oktober 1950 tot vice-admiraal was
benoemd. Een verbinding met drie
nieuwe bruggen waardoor oude brug
gen konden verdwijnen. Helaas ook
die bijzondere Ankerparkbrug. De
brug die samen met de Botbrug over
de Bassingracht bij de Nieuwstraat en
de Keizersbrug bij de Keizerstraat
eeuwenlang de verbinding tussen de
haven 'Het Nieuwe Diep' en Nieuw-
stad vormde, de woonplaats van de
Nieuwediepers. Jutters woonden in
het Ouwe Helder en Huisduinen. Dat
de betekenis van die woorden na de
oorlog ook veranderde komt door alle
naoorlogse wijzigingen en de vele
nieuwkomers bij Den Helder - Mari-
nestad. Verdwenen bruggen, het zijn
er trouwens best veel. De Gasbrug, de
Botbrug, de Willemsbrug, de Bascule-
brug, de Keizersbrug, en altijd als
eerste genoemd, de Ankerparkbrug.
Een wederopbouw die begon met de
Zweedse barakken, de Oostenrijkse
woningen en de bouw van Oud en
Nieuw Den Helder, met Jeruzalem.
Alleen Jutters en Nieuwediepers
weten meteen het hoe en waarom van
die namen. Buitenstaanders en
nieuwkomers begrijpen er vaak niets
van. Aan de wieg van de stadsplannen
stond professor Wieger Bruin (Gro
ningen 1 april 1893 - Naarden 13 juni
1971). Volgend jaar is het dus 125 jaar
geleden dat hij geboren is. Zijn naam
zal altijd met de wederopbouw van
Den Helder verbonden blijven. Hij
had grootse plannen voor deze verou
derde en verwoeste stad waarvan
2000 woningen door de bombarde
menten onherstelbaar waren vernield
en 2000 woningen voor de Atlantik-
wal waren gesloopt. Den Helder
moest een voorbeeld voor de weder
opbouw worden. Veel werd er gereali
seerd, maar niet alles werd uitge
voerd. Het stadsherstel van het oude
centrum van de laatste jaren rekent
eigenlijk met een deel van de plannen
van Wieger Bruin af. Paraderen en
Taptoes zijn uit de tijd geraakt. De
daarvoor ontworpen pleinen zijn ver
dwenen, een groene long komt terug;
het stadspark als verbinding naar de
zee.
De watertoren moest indertijd eigen
lijk ook verdwijnen, kreeg uiteindelijk
als pion een nieuwe uitstraling, en is
nu al weer een aantal jaren in oude
luister hersteld. Het oude station werd
gesloten en gesloopt. Volgend jaar
zestig jaar geleden (1958) werd het
i>\uJt r. tort
16