De stranding van de Duitse bark 'Renown' in 1887 op de Noorderhaaks, geschilderd door Haaike Abraham Jaarsma (1881-1970). De radersleepboot 'Hector' heeft Dorus Rijkers en zijn bemanning in de zelfrichtende roeireddingboot bij het wrak gebracht. (Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers) De reddingvlet wordt vanaf de dijk (bij de 'Windwijzer') het water in geduwd. Pentekening van J. Verhoeven in het boek 'Stormnest' van Anthony van Kampen. aandeed weliswaar sterk afgenomen, maar daarmee niet het aantal schepen dat op betrekkelijk geringe afstand van de kust het Marsdiep passeerde veelal op weg naar Noord-Duitse havens. Ook de stoomschepen van toen, met een betrekkelijk gering laadvermogen voor de brandstof en steenkolen, bleven graag in de buurt van de kust. In stormachtige jaren zoals in de jaren tachtig en negentig van de 19e eeuw, was de kans op strandingen mede door de nog gebrekkige kustverlichting groot. Alleen al in 1881 volbracht Dorus Rijkers vier keer met eigen vlet, een geslaagde redding. Naarmate de sche pen groter werden, groeide het aantal bemanningsleden per schip en daar mee de kans op een groter aantal geredden bij een stranding. Aan een visserschip met slechts enkele beman ningsleden was weinig eer te behalen, aan een reusachtige schoener of stoomschip zoveel te meer. Publiciteit Uiteraard speelde ook het reddings materiaal een rol: Dorus Rijkers was schipper van een zelfrichtende roeireddingboot die vanuit de haven door een sleepboot tot boven het wrak werd getrokken. Zijn stiefzoon Janus Kuiper had slechts een simpele reddingvlet die vanaf de dijk het water in geduwd moest worden. Opvolgers van Dorus Rijkers als Coen Bot jr. beschikten weliswaar over een motorreddingboot en radioverbindin gen, maar hadden weer andere pro blemen: zeemijnen en beschietingen in oorlogstijd. Kortom, vergelijken is moeilijk, zo niet onmogelijk en in zekere zin ook zinloos, zeker wanneer het om het aantal geredden gaat. Hoe wel Dorus Rijkers aan het eind van zijn loopbaan (1911) met name door publicaties in 't 'Vliegend Blaadje' al een vrij grote bekendheid had, kwam de 'doorbraak' pas later. Dat Dorus Rijkers landelijk zo bekend is geworden en althans in de jaren twintig bij een enquête onder het Haagse bioscooppubliek op Koningin Wilhelmina na de bekendste Neder lander was, had alles te maken met pers en publiciteit. Toen in de jaren na de Eerste Wereld oorlog het imago van de Nederlandse marine weer moest worden opgevij zeld en (in 1922) op het Havenplein een monument 'Voor hen die vielen' werd onthuld, was daar ook ene dr. L.A. Rademaker, redacteur van Het Vaderland te 's-Gravenhage. En die kwam in gesprek met oud-red- dingbootschipper Dorus Rijkers. Dorus liet zijn medailles zien en beklaagde zich over z'n weekgeldje van f. 13,50. Daar is toen over geschreven in vlammende bewoor dingen zoals dat heet. En omdat in die jaren ook de krant in 'opmars' was en, niet te vergeten, de radio, werd Dorus Rijkers een nationale, ja inter nationale held, het paradepaard der zeeridders... 2) Dorus Rijkersfonds Zoals gezegd, bij de onthulling van het marinemonument 'Voor hen die vielen' op het Havenplein (1922) raakte Dorus Rijkers in gesprek met 19

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2017 | | pagina 19