Woningen Fabrieksgracht met de gevelsteen uit 1911 ter herinnering aan Baron van Asbeck, de stichter der woningverenigingLicht en Lucht'. Vuilniswagens van de gemeente Den Helder voor het kantoor aan de Fabrieksgracht met de mooie oproep: HOUDT DEN HELDER HELDER! verlengde Reigerstraat aan de gemeenteraad. Bij het voorbereiden van het bestem mingsplan Visbuurt blijkt het onvermijde lijk te zijn dat op wat kortere termijn een beslissing wordt genomen over het beloop van de onderwerpelijke verbinding. In het bestemmingsplan Visbuurt moet immers de nodige ruimte worden gere serveerd voor deze verbinding, ongeacht wanneer deze concreet zal worden aan gelegd. Het is duidelijk dat - hoe globaal die ruimte ook wordt aangeduid - daar mee niettemin principieel het tracee van de verbinding wordt vastgelegd. Bij de discussies met onderscheidene actiegroe pen - in het bijzonder de Belangenver- eniging Visbuurt - komt steeds weer de problematiek rond deze "verlengde Reigerstraat"aan de orde. Zolang daar omtrent geen beslissing is genomen, zal dit bemoeilijkend werken op de voort gang van de werkzaamheden, met name op de totstandkoming van een bestemmingsplan Visbuurt. En de tot standkoming van dit bestemmingsplan is met het oog op tal van andere belan gen - zoals de rehabilitatie van die wijk - bijzonder urgent. De route Ravelijnweg - Schootenweg - Fazantenweg - Ruyghweg kan op twee manieren met de city verbonden worden: a. via een aan te leggen "verlengde Reigerstraat" b. via de bestaande Fabrieksgracht. De bestaande Fabrieksgracht ligt in feite van nature in de juiste richting; zij ligt bovendien iets dichter bij de city dan een "verlengde Reigerstraat" en kan goed verbonden worden met de in het bestemmingsplan Sluisdijk gedachte parkeerterreinen ten zuiden van de Beatrixstraat. Bovendien behoeven er minder woningen afge broken te worden voor het tot stand komen van deze verbinding" Sluisdijk, de historische grens van de Visbuurt Juist nu, bij 200 jaar Koegraszeedijk, komt die oude geschiedenis bij mij weer scherp naar boven. Tweehon derd jaar geleden was de Sluisdijk, na vele eeuwen, nog steeds de grens van de Helderse polder. Op een kaart uit 1672 is trouwens nog een opmerkelijk detail te zien. Een wiel (een waal ten gevolge van een dijkdoorbraak) ter hoogte van het latere zogenaamde kanonnenpleintje. Hoeveel Jutters zouden zich de laatste eeuwen hebben afgevraagd waarom de Sluisdijkstraat toch die vreemde verbinding met de Keizerstraat en gracht heeft gehad. Dat bijzondere vierkantje kwam toch niet alleen door het heerlijke ijs van Laan? De geplande nieuwbouw gaat trouwens Kamerheer heten. 'Het Wiel' zou historisch gezien misschien wel een meer verantwoorde naam zijn. In een andere betekenis van het woord is het wiel toch één van de belangrijkste uitvindingen van de mens. Zeker belangrijker dan een kamerheer, maar ja, laat ik maar niet te veel afdwalen. Pas met de aanleg van de havendijk en de Koegraszeedijk na de Franse tijd werd het buitendijkse Zuiderzeegebied ingepolderd en kwam de eerste (tijde lijke) bewoning. Bewoning bij de tus senfase van de aanleg van de linie van De Nieuwe Stad zoals al door Jan Blanken in 1803 was getekend. Zowel op het fragment van 1672 als op dat plan van Jan Blanken staat de buiten- 10

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Levend Verleden - Den Helder | 2017 | | pagina 10