Woningen Fabrieksgracht met de gevelsteen uit 1911 ter herinnering aan Baron van
Asbeck, de stichter der woningverenigingLicht en Lucht'.
Vuilniswagens van de gemeente Den Helder voor het kantoor aan de Fabrieksgracht
met de mooie oproep: HOUDT DEN HELDER HELDER!
verlengde Reigerstraat aan de
gemeenteraad.
Bij het voorbereiden van het bestem
mingsplan Visbuurt blijkt het onvermijde
lijk te zijn dat op wat kortere termijn een
beslissing wordt genomen over het beloop
van de onderwerpelijke verbinding.
In het bestemmingsplan Visbuurt moet
immers de nodige ruimte worden gere
serveerd voor deze verbinding, ongeacht
wanneer deze concreet zal worden aan
gelegd. Het is duidelijk dat - hoe globaal
die ruimte ook wordt aangeduid - daar
mee niettemin principieel het tracee van
de verbinding wordt vastgelegd. Bij de
discussies met onderscheidene actiegroe
pen - in het bijzonder de Belangenver-
eniging Visbuurt - komt steeds weer de
problematiek rond deze "verlengde
Reigerstraat"aan de orde. Zolang daar
omtrent geen beslissing is genomen, zal
dit bemoeilijkend werken op de voort
gang van de werkzaamheden, met
name op de totstandkoming van een
bestemmingsplan Visbuurt. En de tot
standkoming van dit bestemmingsplan
is met het oog op tal van andere belan
gen - zoals de rehabilitatie van die wijk
- bijzonder urgent.
De route Ravelijnweg - Schootenweg -
Fazantenweg - Ruyghweg kan op twee
manieren met de city verbonden worden:
a. via een aan te leggen "verlengde
Reigerstraat"
b. via de bestaande Fabrieksgracht.
De bestaande Fabrieksgracht ligt in
feite van nature in de juiste richting;
zij ligt bovendien iets dichter bij de
city dan een "verlengde Reigerstraat"
en kan goed verbonden worden met
de in het bestemmingsplan Sluisdijk
gedachte parkeerterreinen ten zuiden
van de Beatrixstraat. Bovendien
behoeven er minder woningen afge
broken te worden voor het tot stand
komen van deze verbinding"
Sluisdijk, de historische grens van
de Visbuurt
Juist nu, bij 200 jaar Koegraszeedijk,
komt die oude geschiedenis bij mij
weer scherp naar boven. Tweehon
derd jaar geleden was de Sluisdijk, na
vele eeuwen, nog steeds de grens van
de Helderse polder. Op een kaart uit
1672 is trouwens nog een opmerkelijk
detail te zien. Een wiel (een waal ten
gevolge van een dijkdoorbraak) ter
hoogte van het latere zogenaamde
kanonnenpleintje. Hoeveel Jutters
zouden zich de laatste eeuwen hebben
afgevraagd waarom de Sluisdijkstraat
toch die vreemde verbinding met de
Keizerstraat en gracht heeft gehad.
Dat bijzondere vierkantje kwam toch
niet alleen door het heerlijke ijs van
Laan? De geplande nieuwbouw gaat
trouwens Kamerheer heten. 'Het
Wiel' zou historisch gezien misschien
wel een meer verantwoorde naam
zijn. In een andere betekenis van het
woord is het wiel toch één van de
belangrijkste uitvindingen van de
mens. Zeker belangrijker dan een
kamerheer, maar ja, laat ik maar niet
te veel afdwalen.
Pas met de aanleg van de havendijk en
de Koegraszeedijk na de Franse tijd
werd het buitendijkse Zuiderzeegebied
ingepolderd en kwam de eerste (tijde
lijke) bewoning. Bewoning bij de tus
senfase van de aanleg van de linie van
De Nieuwe Stad zoals al door Jan
Blanken in 1803 was getekend. Zowel
op het fragment van 1672 als op dat
plan van Jan Blanken staat de buiten-
10